I ljuset av historiken

100-wattaren har funnits sedan 1990. Sedan dess har det hänt en hel del. Den första tävlingen arrangerades av Sveriges Reklamförbund och Dagens Industri. 1993 tog Annonsörföreningen över stafettpinnen och har varit med sedan dess. Tävlingskategorier har tillkommit och försvunnit och festen har hållits på såväl Stadshuset som Cirkus och Münchenbryggeriet. Läs mer om 100-wattshistorien här nedan.


1990

1990

Den första 100-wattaren delas ut. Från början var 100-wattaren en tävling som belönade endast producentreklam. Arrangörer var Sveriges Reklamförbund och Dagens Industri.

1991

1991

Prisutdelningen sker på Berns i Stockholm. Joe Labero underhåller, Jojje Wadenius håller ett anförande om musikens betydelse i reklamen och Hallstedt & Hvid tar storslam.

1992

1992

Temat för året är ”att våga”. Babsan står för den ”vågade” underhållningen och Magnus Coltrane Price soul-jazz-funk-hiphoppar. Hallstedt & Hvid vinner återigen med en GSM-kampanj för Comviq.

1993

1993

Stafettpinnen går från Reklamförbundet över till Annonsörföreningen som går in som nya arrangör av 100-wattaren tillsammans med Dagens Industri. Annonsörföreningen har fram tills dess arrangerat tävlingen “Stora Annonsörpriset” som belönat Årets Byrå och Årets Annonsör. Tävlingarna Stora Annonsörpriset och 100-wattaren har gått parallellt med gemensam prisutdelning och fest.

1994

1994

Bidragen och festdeltagarna blir allt fler. Prisutdelningen sker i Wasahallen på Djurgården. Thomas Gylling och Papa Dee underhåller, men den riktiga feststämningen vill inte riktigt infinna sig; Estonia har förlist dagen innan.

1995

1995

Johans Cykelbud i Karlstad skrällvinner en 100-wattare tillsammans med Clara Reklambyrå. Jan Carlzon talar om vikten av resultatuppföljning och ett cirkussällskap underhåller under Berns kristallkronor.

1996

1996

Stora Annonsörpriset läggs ner och i 100-wattaren införs en konsumentklass för att tillgodose alla typer av reklamköpare.

1997

1997

Hederspriset för Långsiktig varumärkesvård instiftas. Samtidigt tas vissa delkategorier bort och 100-wattaren belönar endast reklamkampanjer.

1998

1998

Juryns ordförande får rösträtt.

1999

1999

100-wattaren firar 10-årsjubileum.

2000

2000

Klassen Samhällsinformation, som tidigare inordnats i klasserna Producentreklam eller Konsumentreklam, bildas.

2001

2001

Representanter från mätföretag är ett nytt inslag i juryerna och resultatredovisningsformuläret genomgår en stor förändring, för att belysa vikten av effekt. Micael Dahlén och Daniel Lundqvist leder förbättringsarbetet och deltar även som jurylotsar.

2002

2002

Prisutdelningen är på Cirkus för andra året i följd. Fredrik Lindström är konferencier och kvällens mest populära vinnare är ICA och reklambyrån King.

2003

2003

Populära reklamkaraktärer, bland annat ”ICA-Ulf” och ”Sonja” samt ”Rocky” från Vasakronans reklamfilmer delar ut 100-wattare till vinnare på Rival i Stockholm.

2004

2004

David Batra belönar bland annat Ica (reklambyrå King), Friends (reklambyrå Brindfors) och Målaremästarna (reklambyrå Clara) på Nordiska Museet i Stockholm.

2005

2005

Prisutdelningen flyttar in/tillbaka till stadshuset i Stockholm. Glocal Net och Garberg vinner det högsta priset i konsumentkategorin för sin ”låga” kampanj. För första gången produceras en bilaga, som medföljer Dagens Industri, med de vinnande casen.

2006

2006

Forsman & Bodenfors vinner 100-wattare både i konsumentkategorin tillsammans med Statoil samt i Samhällsreklam med Sjöräddningssällskapet.

2007

2007

En tävlingsklass för internationell reklam öppnas i samarbete med International Association of Advertisers, IAA. Hejdå pannå! Inlämningen för 100-wattaren blir helt digital.

2008

2008

Tävlingsklassen långsiktig varumärkesvård utökas till att omfatta kategorin Internationell reklam. Wasabröd och Forsman & Bodenfors skräller genom att vinna priset för långsiktig varumärkesvård både i konsumentkategorin och Internationell reklam. Carina Berg, Lasse Berghagen och Veronica Maggio är några av stjärnorna på scenen i Blå Hallen i Stadshuset.

2009

2009

Dagens Industri överlämnar sitt hälftenägande i tävlingen och Sveriges Reklamförbund kliver in som ny arrangör. Sveriges Annonsörer äger nu 75 procent av tävlingen och Sveriges Reklamförbund 25 procent. Det är lågkonjunktur och den nya Smartkategorin för konsumentkampanjer med en budget på maximalt 1 miljon SEK lanseras.

2010

2010

Långsiktig varumärkesvård bryts ut och blir en egen kategori. 100-wattaren har nu 6 kategorier: Konsumentreklam, Producentreklam, Samhällsreklam, Internationell reklam, Smart reklam och Långsiktig varumärkesvård. I kategorin Långsiktig varumärkesvård delas endast 100W-pris ut.

2011

2011

100-wattaren samarbetar med Sturehof som tillsammans med moderator Felix Herngren och riktigt bra vinnande reklam bjuder cirka 700 gäster på en härlig fest på Münchenbryggeriet i Stockholm. Bland 100-wattsvinnarna finns ICA (byrå King), Apoteket (reklambyrå Forsman & Bodenfors), Husqvarna (byrå Ehrenstråhle BBDO), Stockholms Stadsmission (byrå Garbergs), samt Posten och Pause Ljud och Bild (Åkestam Holst).

2012

2012

100-wattaren samarbetar med Allmänna Galleriet som bjuder gästerna på en fantastisk god högrevsmåltid. Moderatorer är Alex Schulman och Sigge Eklund. VisitSweden (byrå Volontaire) vinner storslam med två 100-wattare, en i Internationellt och en i Smart. Även Procter&Gamble (byrå HardHat Medie/Jung Relations), Skolverket (byrå Le Bureau), Posten (byrå Åkestam Holst) och Försvarsmakten (byrå DDB) tar hem varsin 100-wattspokal.

2013

2013

Från och med detta år delas det endast ut en 100-wattare, en 75-wattare och en 50-wattare per kategori. Alla vinnare får stoltsera med att ta emot pris på scen från konfrencieren Felix Herngren på Cirkus i Stockholm. Bland årets vinnare märktes de ideella organisationerna, med åtta vinster totalt, där UNICEF och Civil Rights Defenders toppade listan med tre priser vardera. Bland byråerna kammade reklambyrån Forsman & Bodenfors hem flest priser och kunde summera 2013 med totalt 450 watt.

2014

2014

100-wattaren 2014 bjöd i vanlig ordning, på prisutdelning och fest, liksom föregående år på Cirkus i Stockholm. Konferencierer var radio- och tv-paret Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström. Erik Fröderberg, känd från tv-programmet ”Här är ditt kylskåp”, stod för menyn, och Solala, en vocal group bestående av Jans Lindcall, Olle Bergel och Ander Gabrielsson stod för musiken.

Bland 100-wattsvinnarna fanns F&B och Volvo med ”Made by Sweden feat. Zlatan” och ”Live Test Series”, samt nykomlingarna Honesy med sin kund Halebop.

2015

2015

Tilde de Paula Eby konferencier 100-wattaren 2015

Nytt för året var fem nya kategorier, ännu större fokus på kombinationen insikt, kreativitet och effekt. Fyra nya singel-kategorier, det vill säga bidrag där EN aktivitet varit den bärande delen av kommunikationen samt den helt nya Årets Nytänk. För första gången arrangerades prisutdelningen som en dagsfest på Münchenbryggeriet den 4 december. Konferencier var Tilde de Paula Eby.

100-wattsvinnarna var: Volvo Car Sverige, Eton Shirts, Apotek Hjärtat, ICA, BRIS, Björn Borg, TCO och Barncancerfonden.

2016

2016

De nya kategorierna inom strategisk design lanserades. Totalt fanns 14 kategorier att tävla i. Årets dagsgala hölls på Rival i Stockholm med en inledande mingellunch. Som överraskning bjöds på en kort stand-up av podcasten Värvets grundare Kristoffer Triumf. Konferencier var även detta år Tilde de Paula Eby. Sponsorn Bauer Media bjöd på efterfest med Mix Megapols partybuss som tog gästerna från Rival till Bubbles Bar i Hotel Kungsträdgården för vidare party.

Årets 100-wattsvinnare var Adobe Nordic, Orio, Svenska Turistföreningen, Stockholms Stadsmission, Action Aid, Systembolaget, ICA, SAS och Comviq.

TACK TILL VÅR HUVUDSPONSOR