100wattaren

Nominerade bidrag 2024

Årets nominerade bidrag

Det är inte för sent

Det är inte för sent

Bris

First Lady Agency

Familjen Jarny ställer om

Familjen Jarny ställer om

E.ON

BBDO

Laika 13

Laika 13

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän

Stendahls

Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos

Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos

Talita

Åkestam Holst NoA

New Energy

New Energy

Scania

Åkestam Holst NoA

Ruset

Ruset

IQ-initiativet

ABBY.WORLD / Wavemaker

The Re-Wishlist

The Re-Wishlist

Elgiganten

Publicis Groupe

100-wattaren 2024 har tio tävlingskategorier. Klicka på + för att läsa mer om varje kategori.

I 100-fattaren tävlar bidrag som genom kommunikations- och/eller kampanjaktiviteter bidragit till ett mer hållbart samhälle. Med hållbart menar vi bidragit till en positiv effekt för planeten, samhället och företaget. Det är positivt om man tydligt kan koppla kommunikationen till något av FNs Globala mål (SDG, Sustainable Development Goals). Bidraget ska kunna visa på hur aktiviteten bidrar till företagets hållbarhetsmål samt affärsmål. Kommunikationsinsatsen ska ha varit aktiv under perioden 2021-2024 (även om den påbörjades tidigare). Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar bidrag som riktar sig mot nuvarande och/eller potentiella medarbetare med syfte att stärka det egna varumärket som arbetsgivare och bli en attraktivare arbetsplats, t.ex. genom att öka medarbetarnas engagemang, underlätta rekrytering och/eller minska personalomsättningen. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar kommunikation som utöver att den fungerat enligt 100-wattarens kriterier också överraskat och flyttat fram positionerna för kommunikation generellt. Här har man använt ny teknik och/eller inspirerar till nya sätt att arbeta. Se tidigare års vinnare chevron_right
Kommunikation riktad till människor i deras yrkesroll på företag och/eller organisationer. Här tävlar bidrag som har till syfte att bygga varumärke, generera försäljning/intäkter och skapa ökad affärsnytta/lönsamhet. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar välgörenhetsorganisationer med kommunikation som har till syfte att driva insamling eller på annat sätt generera intäkter. Se tidigare års vinnare chevron_right
I den här kategorin tävlar bidrag som är producerade i Sverige men exponerade utomlands för konsumenter eller människor i deras yrkesroll i företag/organisationer. Det kan var en enhet eller kampanj som har exponerats i ett eller flera länder i Europa eller övriga världen (Exportcase). Här tävlar även internationella bidrag som anpassats till den svenska marknaden (Adaptioner). I bidragsbeskrivningen behöver det framgå tydligt hur adaptionen har gjorts och skett på den svenska marknaden. Se tidigare års vinnare chevron_right
Kommunikation riktad till konsumenter. Här tävlar bidrag som har till syfte att bygga varumärke, generera försäljning/intäkter och skapa ökad affärsnytta/lönsamhet. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar bidrag som använt ett sammanhållet kommunikationskoncept för att påverka varumärket och affärsnytta under minst tre år (tex 01 maj 2021-30 april 2024). Tidigare bidrag som har vunnit i Långsiktigt kan vara med och tävla igen förutsatt att det är en ny tidsperiod som bidraget tävlar med. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar kommunikation för opinionsbildning, skolor/universitet eller samhällsinformation som har till syfte att påverka opinion och attityder. Se tidigare års vinnare chevron_right
I den här kategorin tävlar varumärkesbyggande design, till exempel långsiktiga lösningar för identitetsprogram och förpackningar som bygger på insikter om konsumenter och/eller marknad och som ska uppnå mätbara mål, till exempel liking, förflyttning på positionerande attribut, försäljning, köpintention eller annat. Bidrag ska ha publicerats mellan åren 2021-2024. Se tidigare års vinnare chevron_right