Historik.
Här kan du läsa om 100-wattaren genom tiderna, lite kuriosa om årets gala och lite nostalgiska minnen.
Här kan du också hitta vinnare genom tiderna (uppdatering pågår)
Klicka på årtalet för att veta mer.
Den första 100-wattaren delas ut. Från början var 100-wattaren en tävling som belönade endast producentreklam. Arrangörer var Sveriges Reklamförbund och Dagens Industri.
Prisutdelningen sker på Berns i Stockholm. Joe Labero underhåller, Jojje Wadenius håller ett anförande om musikens betydelse i reklamen och Hallstedt & Hvid tar storslam.
Temat för året är ”att våga”. Babsan står för den ”vågade” underhållningen och Magnus Coltrane Price soul-jazz-funk-hiphoppar. Hallstedt & Hvid vinner återigen med en GSM-kampanj för Comviq.
Stafettpinnen går från Reklamförbundet över till Annonsörföreningen som går in som nya arrangör av 100-wattaren tillsammans med Dagens Industri. Annonsörföreningen har fram tills dess arrangerat tävlingen “Stora Annonsörpriset” som belönat Årets Byrå och Årets Annonsör. Tävlingarna Stora Annonsörpriset och 100-wattaren har gått parallellt med gemensam prisutdelning och fest.
Bidragen och festdeltagarna blir allt fler. Prisutdelningen sker i Wasahallen på Djurgården. Thomas Gylling och Papa Dee underhåller, men den riktiga feststämningen vill inte riktigt infinna sig; Estonia har förlist dagen innan.
Johans Cykelbud i Karlstad skrällvinner en 100-wattare tillsammans med Clara Reklambyrå. Jan Carlzon talar om vikten av resultatuppföljning och ett cirkussällskap underhåller under Berns kristallkronor.
Stora Annonsörpriset läggs ner och i 100-wattaren införs en konsumentklass för att tillgodose alla typer av reklamköpare.
Hederspriset för Långsiktig varumärkesvård instiftas. Samtidigt tas vissa delkategorier bort och 100-wattaren belönar endast reklamkampanjer.
Juryns ordförande får rösträtt.