Historik.

Här kan du läsa om 100-wattaren genom tiderna, lite kuriosa om årets gala och lite nostalgiska minnen.
Klicka på årtalet för att veta mer.

Den första 100-wattaren delas ut. Från början var 100-wattaren en tävling som belönade endast producentreklam. Arrangörer var Sveriges Reklamförbund och Dagens Industri.

Prisutdelningen sker på Berns i Stockholm. Joe Labero underhåller, Jojje Wadenius håller ett anförande om musikens betydelse i reklamen och Hallstedt & Hvid tar storslam.

Temat för året är ”att våga”. Babsan står för den ”vågade” underhållningen och Magnus Coltrane Price soul-jazz-funk-hiphoppar. Hallstedt & Hvid vinner återigen med en GSM-kampanj för Comviq.

Stafettpinnen går från Reklamförbundet över till Annonsörföreningen som går in som nya arrangör av 100-wattaren tillsammans med Dagens Industri. Annonsörföreningen har fram tills dess arrangerat tävlingen “Stora Annonsörpriset” som belönat Årets Byrå och Årets Annonsör. Tävlingarna Stora Annonsörpriset och 100-wattaren har gått parallellt med gemensam prisutdelning och fest.

Bidragen och festdeltagarna blir allt fler. Prisutdelningen sker i Wasahallen på Djurgården. Thomas Gylling och Papa Dee underhåller, men den riktiga feststämningen vill inte riktigt infinna sig; Estonia har förlist dagen innan.

Johans Cykelbud i Karlstad skrällvinner en 100-wattare tillsammans med Clara Reklambyrå. Jan Carlzon talar om vikten av resultatuppföljning och ett cirkussällskap underhåller under Berns kristallkronor.

Stora Annonsörpriset läggs ner och i 100-wattaren införs en konsumentklass för att tillgodose alla typer av reklamköpare.

Hederspriset för Långsiktig varumärkesvård instiftas. Samtidigt tas vissa delkategorier bort och 100-wattaren belönar endast reklamkampanjer.

Juryns ordförande får rösträtt.

100-wattaren firar 10-årsjubileum.

Klassen Samhällsinformation, som tidigare inordnats i klasserna Producentreklam eller Konsumentreklam, bildas.

Representanter från mätföretag är ett nytt inslag i juryerna och resultatredovisningsformuläret genomgår en stor förändring, för att belysa vikten av effekt. Micael Dahlén och Daniel Lundqvist leder förbättringsarbetet och deltar även som jurylotsar.

Prisutdelningen är på Cirkus för andra året i följd. Fredrik Lindström är konferencier och kvällens mest populära vinnare är ICA och reklambyrån King.

Populära reklamkaraktärer, bland annat ”ICA-Ulf” och ”Sonja” samt ”Rocky” från Vasakronans reklamfilmer delar ut 100-wattare till vinnare på Rival i Stockholm.

David Batra belönar bland annat Ica (reklambyrå King), Friends (reklambyrå Brindfors) och Målaremästarna (reklambyrå Clara) på Nordiska Museet i Stockholm.

Prisutdelningen flyttar in/tillbaka till stadshuset i Stockholm. Glocal Net och Garberg vinner det högsta priset i konsumentkategorin för sin ”låga” kampanj. För första gången produceras en bilaga, som medföljer Dagens Industri, med de vinnande casen.

Forsman & Bodenfors vinner 100-wattare både i konsumentkategorin tillsammans med Statoil samt i Samhällsreklam med Sjöräddningssällskapet.

En tävlingsklass för internationell reklam öppnas i samarbete med International Association of Advertisers, IAA. Hejdå pannå! Inlämningen för 100-wattaren blir helt digital.

Tävlingsklassen långsiktig varumärkesvård utökas till att omfatta kategorin Internationell reklam. Wasabröd och Forsman & Bodenfors skräller genom att vinna priset för långsiktig varumärkesvård både i konsumentkategorin och Internationell reklam. Carina Berg, Lasse Berghagen och Veronica Maggio är några av stjärnorna på scenen i Blå Hallen i Stadshuset.

Dagens Industri överlämnar sitt hälftenägande i tävlingen och Sveriges Reklamförbund kliver in som ny arrangör. Sveriges Annonsörer äger nu 75 procent av tävlingen och Sveriges Reklamförbund 25 procent. Det är lågkonjunktur och den nya Smartkategorin för konsumentkampanjer med en budget på maximalt 1 miljon SEK lanseras.