100wattaren

Tävlingskategorier

Här hittar du 100-wattarens tävlingskategorier.

2025-års tävlingskategorier ser du till höger. Klicka på + för att läsa mer om varje kategori.

I 100-fattaren tävlar bidrag som genom kommunikations- och/eller kampanjaktiviteter långsiktigt och strategiskt jobbar för en positiv effekt för planeten, samhället och företaget. Det är viktigt att visa på affärsmål som bidrar till omställningen. Bidraget ska kunna visa på hur aktiviteten bidrar till företagets hållbarhetsmål samt affärsmål. Tänk på att man kan tävla med flera kampanjer kopplat till olika hållbarhetsmål. Kommunikationsinsatsen ska ha varit aktiv under minst två år under perioden 2022-2025, även om den påbörjades tidigare.

Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar bidrag som riktar sig mot nuvarande och/eller potentiella medarbetare med syfte att stärka det egna varumärket som arbetsgivare och bli en attraktivare arbetsplats, t.ex. genom att öka medarbetarnas engagemang, underlätta rekrytering och/eller minska personalomsättningen. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar kommunikation som utöver att den fungerat enligt 100-wattarens kriterier också överraskat och flyttat fram positionerna för kommunikation generellt. Här har man använt ny teknik och/eller inspirerar till nya sätt att arbeta. Se tidigare års vinnare chevron_right
Kommunikation riktad till människor i deras yrkesroll på företag och/eller organisationer. Här tävlar bidrag som har till syfte att bygga varumärke, generera försäljning/intäkter och skapa ökad affärsnytta/lönsamhet. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar välgörenhetsorganisationer med kommunikation som har till syfte att driva insamling eller på annat sätt generera intäkter. Se tidigare års vinnare chevron_right
I den här kategorin tävlar bidrag som är producerade i Sverige men exponerade utomlands för konsumenter eller människor i deras yrkesroll i företag/organisationer. Det kan var en enhet eller kampanj som har exponerats i ett eller flera länder i Europa eller övriga världen (Exportcase). Här tävlar även internationella bidrag som anpassats till den svenska marknaden (Adaptioner). I bidragsbeskrivningen behöver det framgå tydligt hur adaptionen har gjorts och skett på den svenska marknaden. Se tidigare års vinnare chevron_right
Kommunikation riktad till konsumenter. Här tävlar bidrag som har till syfte att bygga varumärke, generera försäljning/intäkter och skapa ökad affärsnytta/lönsamhet. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar bidrag som använt ett sammanhållet kommunikationskoncept för att påverka varumärket och affärsnytta under minst tre år (tex 01 maj 2022-30 april 2025). Tidigare bidrag som har vunnit i Långsiktigt kan vara med och tävla igen förutsatt att det är en ny tidsperiod som bidraget tävlar med. Se tidigare års vinnare chevron_right
Här tävlar kommunikation för opinionsbildning, skolor/universitet eller samhällsinformation som har till syfte att påverka opinion och attityder. Se tidigare års vinnare chevron_right
I den här kategorin tävlar varumärkesbyggande design, till exempel långsiktiga lösningar för identitetsprogram och förpackningar som bygger på insikter om konsumenter och/eller marknad och som ska uppnå mätbara mål, till exempel liking, förflyttning på positionerande attribut, försäljning, köpintention eller annat. Bidrag ska ha publicerats mellan åren 2022-2025. Se tidigare års vinnare chevron_right

Om 100-wattaren

100-wattaren är en tävling som sedan 1990 belönar effektiva kommunikationsinsatser. Den lyfter fram exempel på hur kommunikation kan påverka beteende och skapa kommersiellt värde, samt inspirerar branschen att förbättra och mäta sin kommunikation.

Läs mer & tävla här arrow_forward