Nominerade 2020.
Här presenteras de nominerade bidragen i årets 100-wattare.
Se årets digitala nomineringsmingel:
Nominerade bidrag 2020:
Företag
Bidrag
Happy Commuter
Annonsör
Ramboll
Byrå
Garbergs
Summering
Happy Commuter är lika mycket teknisk innovation som effektiv kommunikation.
Den innovativa tjänsten ökade Rambolls varumärkeskännedom med 430 000 personer inom loppet av ett enda år. Det är en rekordökning motsvarande mer än 4% av hela svenska befolkningen.
Den nyvunna varumärkeskännedomen var dessutom starkt förknippad med några av de mest värdefulla attribut en samhällsrådgivare kan tänka sig. Synen på Rambolls expertis och kompetens ökade från 33% till 46%. Anseendet ökade från 22% till 29% och kopplingen mellan Ramboll och den viktiga hållbarhetsfrågan ökade från 23% till 43%.
Tack vare uppmärksamheten och publiciteten kring tjänsten fick Ramboll ett kraftigt genomslag inom målgruppen ingenjörer. Antalet arbetsansökningar för annonserade positioner ökade med så mycket som 126% och antalet spontana arbetsansökningar ökade med hela 532%.
Ramboll klättrade omedelbart sju placeringar på Universums årliga ranking av de arbetsgivare som flest personer vill arbeta för.
Under kampanjen ökade omsättningen för Ramboll Sverige AB med 11,1% och lönsamheten ökade med 31% i jämförelse med tidigare år.
Rambolls division Environment & Health ökade antalet leads/intresset för miljö- och luftkvalitetsfrågor med 902% under kampanjen.
Istället för att berätta varför uppdragsgivare och ingenjörer bör vända sig till Ramboll, inspirerade vi målgrupperna med en innovation som visade hur kreativitet och ingenjörskonster kan göra verklig skillnad i dagens samhälle.
Arbetsgrupp
Garbergs, Joakim Landin, Strateg/Projektledare
Garbergs, Malin Boustedt, Produktionsledare
Garbergs, Fredrik Sundqvist, Copy
Garbergs, Ine Bryhn/Mattias Alfborger, AD
Garbergs, Lowe Steiner, Designer
Garbergs, Maja Nylund, Motion Designer/Designer
Ramboll, Karin Nedersjö, Varumärke- och Marknadsföringsansvarig
Ramboll, Linus Almqvist, Kommunikationschef
Ramboll, Mario Frost, Web Manager
Anna Nourani, Content
Boel Bengtsson, PR/press
Viveca Nauckhoff Sylvan, internkommunikation
Carmen Wargborn, event
Sara Sundin, grafisk form
DVA, Johan Anstérus, Producent
DVA, Anna Adamson, Exekutiv Producent
DVA, Markus Wård, Creative Technologist
DVA, Gabriel Shock, Foto/klipp
Growth Hackers, Linn Rane
Bidrag
Stammisglaset
Annonsör
Carlsberg Sverige
Byrå
House of Radon
Summering
The campaign greatly surpassed its goals. There were 833 participating bars and restaurants with a total of 31 801 placed bids. Not a single bar was left without a bid, and the most expensive glass was sold for 13 000 SEK. The fact that we managed to create a campaign that consumers were actually willing to pay to participate in we think is the best proof of its effectiveness to deliver on our most important goals. 1. To support the industry. 2. To strengthen Carlsberg’s brand long term (through creating consumer engagement, preference and in the long run support our goal of being first choice). During a campaign period of 3 weeks we managed to reach 67 million in social media and display, 13 million in TV and 11 million through earned media. In the end, we pulled together a huge reactive campaign that captured our audience attention in the middle of a pandemic — resulting in a significant brand effect and a target audience twice as likely to drink Carlsberg and three times as likely to think about the brand and recommend it (NEPA). Moreover, the communication itself had a positive impact on the audience, 41% (25%) said it aroused their curiosity and 32% (21%) said they were inspired. Figures aside – most important of all, we created a testament to the true love people feel for their favorite places – showing how much we can accomplish if we support one another through tough times.
Arbetsgrupp
House of Radon, David Dworsky, Creative Director
House of Radon, Cajsa Dahlberg, Account Director
House of Radon, Andreas Knutsson, Senior Designer
House of Radon, Furkan Bayraktar, Tech
House of Radon, Annie Taylor Chen, Tech
House of Radon, Edin Agovic, Motion artist
House of Radon, Emil Zejnilagic, Motion artist.
House of Radon, William Christiansson, Motion artist.
House of Radon, Marcus Lundin, Regi.
House of Radon, Petrus Lidbeck, Klippare.
House of Radon, Carl Åborg, Musik & ljud.
House of Radon, Axel Kalmaru, Producent.
Frilans, Albin Sjödin, DOP.
Frilans, Simon Averin, B-Foto.
Frilans, Ian Johnson, Gaffer.
Frilans, Niklas Harnebrandt, Elektriker.
Frilans, Kobie Kentkuran, Grip.
Carlsberg Sverige, Karolina Hulphers, Media & Digital Strategist
Carlsberg Sverige, Mikael Johansson, Sr Brand Manager
Carlsberg Sverige, Johan Kikas, Sr Brand Manager
Carlsberg Sverige, Henric Byström, Head of Corporate Affairs
Carlsberg Sverige, Karin Atterfors, Marketing Manager Core Beer
Carlsberg Sverige, Marcus Larsson Channel Marketing Manager
Carlsberg Sverige, Magnus Roos POS- & Customer Relation Manager
Carlsberg Sverige, Ann Baker Marketing Manager C&S, Cider & RTDs