Nominerade  2020.

Här presenteras de nominerade bidragen i årets 100-wattare.

Se årets digitala nomineringsmingel:

Nominerade bidrag 2020:

Företag

Bidrag
Happy Commuter
Annonsör
Ramboll
Byrå
Garbergs

Summering

Happy Commuter är lika mycket teknisk innovation som effektiv kommunikation.

Den innovativa tjänsten ökade Rambolls varumärkeskännedom med 430 000 personer inom loppet av ett enda år. Det är en rekordökning motsvarande mer än 4% av hela svenska befolkningen.

Den nyvunna varumärkeskännedomen var dessutom starkt förknippad med några av de mest värdefulla attribut en samhällsrådgivare kan tänka sig. Synen på Rambolls expertis och kompetens ökade från 33% till 46%. Anseendet ökade från 22% till 29% och kopplingen mellan Ramboll och den viktiga hållbarhetsfrågan ökade från 23% till 43%.

Tack vare uppmärksamheten och publiciteten kring tjänsten fick Ramboll ett kraftigt genomslag inom målgruppen ingenjörer. Antalet arbetsansökningar för annonserade positioner ökade med så mycket som 126% och antalet spontana arbetsansökningar ökade med hela 532%.

Ramboll klättrade omedelbart sju placeringar på Universums årliga ranking av de arbetsgivare som flest personer vill arbeta för.

Under kampanjen ökade omsättningen för Ramboll Sverige AB med 11,1% och lönsamheten ökade med 31% i jämförelse med tidigare år.

Rambolls division Environment & Health ökade antalet leads/intresset för miljö- och luftkvalitetsfrågor med 902% under kampanjen.

Istället för att berätta varför uppdragsgivare och ingenjörer bör vända sig till Ramboll, inspirerade vi målgrupperna med en innovation som visade hur kreativitet och ingenjörskonster kan göra verklig skillnad i dagens samhälle.

Arbetsgrupp
Garbergs, Joakim Landin, Strateg/Projektledare
Garbergs, Malin Boustedt, Produktionsledare
Garbergs, Fredrik Sundqvist, Copy
Garbergs, Ine Bryhn/Mattias Alfborger, AD
Garbergs, Lowe Steiner, Designer
Garbergs, Maja Nylund, Motion Designer/Designer

Ramboll, Karin Nedersjö, Varumärke- och Marknadsföringsansvarig
Ramboll, Linus Almqvist, Kommunikationschef
Ramboll, Mario Frost, Web Manager
Anna Nourani, Content
Boel Bengtsson, PR/press
Viveca Nauckhoff Sylvan, internkommunikation
Carmen Wargborn, event
Sara Sundin, grafisk form

DVA, Johan Anstérus, Producent
DVA, Anna Adamson, Exekutiv Producent
DVA, Markus Wård, Creative Technologist
DVA, Gabriel Shock, Foto/klipp

Growth Hackers, Linn Rane

Bidrag
Stammisglaset
Annonsör
Carlsberg Sverige
Byrå
House of Radon

Summering
The campaign greatly surpassed its goals. There were 833 participating bars and restaurants with a total of 31 801 placed bids. Not a single bar was left without a bid, and the most expensive glass was sold for 13 000 SEK. The fact that we managed to create a campaign that consumers were actually willing to pay to participate in we think is the best proof of its effectiveness to deliver on our most important goals. 1. To support the industry. 2. To strengthen Carlsberg’s brand long term (through creating consumer engagement, preference and in the long run support our goal of being first choice). During a campaign period of 3 weeks we managed to reach 67 million in social media and display, 13 million in TV and 11 million through earned media. In the end, we pulled together a huge reactive campaign that captured our audience attention in the middle of a pandemic — resulting in a significant brand effect and a target audience twice as likely to drink Carlsberg and three times as likely to think about the brand and recommend it (NEPA). Moreover, the communication itself had a positive impact on the audience, 41% (25%) said it aroused their curiosity and 32% (21%) said they were inspired. Figures aside – most important of all, we created a testament to the true love people feel for their favorite places – showing how much we can accomplish if we support one another through tough times.

Arbetsgrupp
House of Radon, David Dworsky, Creative Director
House of Radon, Cajsa Dahlberg, Account Director
House of Radon, Andreas Knutsson, Senior Designer
House of Radon, Furkan Bayraktar, Tech
House of Radon, Annie Taylor Chen, Tech
House of Radon, Edin Agovic, Motion artist
House of Radon, Emil Zejnilagic, Motion artist.
House of Radon, William Christiansson, Motion artist.
House of Radon, Marcus Lundin, Regi.
House of Radon, Petrus Lidbeck, Klippare.
House of Radon, Carl Åborg, Musik & ljud.
House of Radon, Axel Kalmaru, Producent.

Frilans, Albin Sjödin, DOP.
Frilans, Simon Averin, B-Foto.
Frilans, Ian Johnson, Gaffer.
Frilans, Niklas Harnebrandt, Elektriker.
Frilans, Kobie Kentkuran, Grip.

Carlsberg Sverige, Karolina Hulphers, Media & Digital Strategist
Carlsberg Sverige, Mikael Johansson, Sr Brand Manager
Carlsberg Sverige, Johan Kikas, Sr Brand Manager
Carlsberg Sverige, Henric Byström, Head of Corporate Affairs
Carlsberg Sverige, Karin Atterfors, Marketing Manager Core Beer
Carlsberg Sverige, Marcus Larsson Channel Marketing Manager
Carlsberg Sverige, Magnus Roos POS- & Customer Relation Manager
Carlsberg Sverige, Ann Baker Marketing Manager C&S, Cider & RTDs

Konsument Multi

Regn

Bidrag
<3 Regn
Annonsör
Halebop
Byrå
Perfect Fools/Obeya

Summering
Halebop har länge haft en utmaning med churn. Bland de kunder som lämnar är det egentligen få som är direkt missnöjda. Problemet är snarare att det inte finns någon särskild lojalitet. För att bygga lojalitet behöver ett varumärke på riktigt visa att de bryr sig om sina kunder. Vilket var precis vad Halebop gjorde med regn-gig under sommarkampanjen 2020.

Under konceptet “
Med det tydliga syftet att bygga lojalitet hos befintliga kunder hade kampanjen endast två primära målsättningar:

1.) öka NPS med 2% till 48
2.) öka användning av appen med 66%.

Den stora utmaningen var förstås att lojalitet byggs över tid och vi hade bara två månader på oss för att göra ett avtryck. Desto mer stolta är vi över resultatet:

NPS ökade ända till 54 och överträffade målet med hela 640%
Användningen av appen ökade med 137%

Så går det när ett varumärke är schysst på riktigt!

Arbetsgrupp
Perfect Fools, Daniel Lunde, Art Director
Perfect Fools, Ebba Körlof, Copywriter
Perfect Fools, Mattias Mattisson, Designer
Perfect Fools, Antonino Ognissanti, Designer
Perfect Fools, Klas Lusth, Creative Director
Perfect Fools, Eric Karlshammar, Projektledare
Perfect Fools, Tobias Brandt, Strategy Director
Perfect Fools, Carl Berglind, Producent

Obeya, Canan Yasar, Creative Director
Obeya, Maria Hazard, PR-strateg
Obeya, Julia Karlsson, PR-konsult

Halebop, Johanna Sahlman, Head of Halebop
Halebop, My Dalenbäck, Project & Marketing Manager
Halebop, Emma Yderbo, Marketing & Production Manager
Halebop, Fredrik Nyström, Head of Sneakers

Wavemakers, Fredrik Klar, Client Director
Wavemakers, Daniel Slavic, Client Director
Wavemakers, Rebecca Persson, Client Manager

New Land, Joanna Nordahl, Director
New Land, Sophie Tamm Christensen, Executive Producer
New Land, Ebba von Zweigbergk, Producer

Colony, Marcus Sundqvist, Exekutiv Producent

Daniella Rathana, Musik
Oskar Linnros, Executive music Producer
Charlie Bernardo Music, Charlie Bernardo, Music Producer
Universal Music Publishing, Leif Käck, Music Supervisor
Universal Music Publishing, Jonas Holst, Music Supervisor

Text & Musik: Orup ”Regn hos mig”

A Hard Pill to Swallow

Bidrag
A Hard Pill To Swallow
Annonsör
Apotek Hjärtat
Byrå
Åkestam Holst

Summering
För att stärka Apotek Hjärtats hållbarhetsprofil, och skapa debatt om de stora läkemedelsutsläppen i Indien och andra delar av världen som orsakas av internationell läkemedelsexport, skapade vi en helt ny produkt.

Vi valde att förpacka det abstrakta problemet med läkemedelsutsläpp i form av en fysisk produkt: Sordidum Pharmacum, ett piller framställt helt av läkomedelsföroreningar från flodvatten från Hyderabad.

Kampanjen slog de uppställda kampanjmålen med råge.
Kampanjen uppnådde en liking på 61%, 16 procentenheter över målet.
Kampanjen gjorde 42% villiga att rekommendera Hjärtat, 22 procentenheter över målen, och mätte högt på önskade hållbarhetsassociationer:

64% på ”Varumärket tar ansvar för miljön” (jmfr mål 45%)
62% på ”Varumärket tar ansvar för människor och samhället (jmfr mål 40%)
60% på ”Varumärket bryr sig om riktiga människors liv” (jmfr mål 40%)

Men viktigast av allt, 37% sa sig vilja köpa mer hållbara läkemedel i framtiden (12% över målet) och 41% uttryckte en intention att besöka Apotek Hjärtats apotek.

Kampanjen skapade stort engagemang i media och ledde till en större politisk debatt i frågan både i Sverige och världen, en större politisk aktivitet kring frågan, uttalande från tongivande personer på myndigheter och organisationer, och en ny gemensam hållbarhetsmärkning som är planerad att lanseras tillsammans av alla Sveriges apotek under våren 2021 (framflyttad från hösten 2020 pga covid-pandemin).

Arbetsgrupp
Joakim Khoury, Art Director, Åkestam Holst NoA
Martin Noreby, Art Director, Åkestam Holst NoA
Simon Lublin, Copywriter, Åkestam Holst NoA
Rickard Beskow, Copywriter, Åkestam Holst NoA
Michal Sitkiewicz, Art Director, Åkestam Holst NoA

Lina Engler, Client Director, Åkestam Holst NoA
Karl Wikström, Strategist, Åkestam Holst NoA
Linda Bryttmar, Account Manager, Åkestam Holst NoA
Jennie Strinnhed, Account Manager, Åkestam Holst NoA
Digge Zetterberg-Odh, PR-ansvarig, NoA

Fredrik Kullberg, chief marketing officer, Apotek Hjärtat
Sanna Hansen, brand & advertising manager, Apotek Hjärtat
Anna Mossklint, projektledare marknad, Apotek Hjärtat
Åsa Belfrage, chef för marknadskoncept, Apotek Hjärtat
Isabella Rönnmark, PR-ansvarig, Apotek Hjärtat

Henrik Adenskog, Producent, BKRY NoA
Nisse Axman, Motion Designer, BKRY NoA
Eskil Lundberg, Motion Creative, BKRY NoA
AAlex Picha, Digital producent, BKRY NoA
Kalle Peterz, Web developer, BKRY NoA
Lotta Persson, Original, BKRY NoA
Anna Forsberg, Original, BKRY NoA
Olov Öqvist, Retusch, BKRY NoA

Bye, bye ballonger

Bidrag
Bye, bye ballonger. Länge leve ballonger!
Annonsör
McDonald’s Sverige
Byrå
NORD DDB Stockholm

Summering
I och med kampanjen Bye Bye Ballonger lyckades vi ta bort något som länge setts som glädjespridare för barn- ballongerna- och ersätta dem med ett innovativt AR-spel som fick över 175 000 spelare redan första månaden. Genom att att använda sin storlek och visa att de är Stora nog att göra skillnad och ta bort ballongerna gjorde McDonald’s en 9 ton stor plast-tjänst för miljön samtidigt som man stärkte sin position som Sveriges familjevänligaste restaurang.

Med initiativet har över en halv miljon spel redan blivit spelade och hela 70% av alla svenskar tycker det var bra att McDonald’s tog bort ballongerna. Samtidigt har attributen kring McDonald’s som ett företag som tar ansvar för miljön ökat med över 50% och nära 6 av tio säger att McDonald’s är ett företag som ger ett positivt bidrag till det svenska samhället, en ökning om +39% jämfört med de som inte sett kampanjen. Även attributet för McDonald’s som ”a place for kids and families” ökade med 3 hela procentenheter till 68% av svenska populationen jämfört med månaden innan (65), alltså 3 gånger över målsättning (+10%).

Arbetsgrupp
NORD DDB Andreas Dahlqvist CCO
NORD DDB Jens Welin Client Director
NORD DDB Jeanette Ytterman Client Director
NORD DDB Stina Nyberg Client Manager
NORD DDB Petter DixeliusCopywriter
NORD DDB Joel Ekstrand Art Director
NORD DDB Jesper Andersson Communication Planner
NORD DDB Daniel Liljas Designer
NORD DDB Edith Sundberg Designer
NORD DDB AnnaLisspersPrint Production Manger
NORD DDB Kristin Åkerlund PR
NORD DDB JonasErikssonSocial Media & Content Creative
NORD DDB Sofie Hammers Social Media & Community Strategist
NORD XVictor SöderblomDigital Client Manger
NORD XChristoffer Åhlund Digital Client Director

McDonald’sStaffan Ekstam Marketing Director
McDonald’sLisaPalm Danielsson Senior Marketing Manager
McDonald’sSusanneRydjer Marketing Manager
McDonald’sSofie Lager Senior Marketing Manager
McDonald’sJohan Tennbäck Digital Campaign Manager

House Agency DeniceHeurlin Byråproducent
House Agency Göran Lagerberg Byråproducent

OMD Emanuel FalsenClient Director
OMD Karin Mohlin Client Manager
Prime PR-byrå
Prime PR-byrå

Bleck/Stylewar Frida Heder Producent
Bleck/Stylewar Nico Knutsen Regi
Bleck/Stylewar MartinSöderströmRegi
Bleck/Stylewar Johan PalmFotograf
Bleck/Stylewar Robin SiweOffline
Bleck/Stylewar Max StrömbergGrade
StylewarVFX
DVA Studio AnnaAdamson Producent
DVA Studio Bo Gustafson Creative Director/Developer

Bidrag
Djuränklingar
Annonsör
Fonus
Byrå
New Normal

Summering
Vid en första anblick är det en fin kampanj. Djur funkar alltid! Men med förståelsen för de bakomliggande svårigheterna i kategorin och varumärket är den kioskvältande i sin effekt. Det är en marknad där efterfrågan inte kan ökas på etiska sätt – en nollsummespelsmarknad. Det är en produkt som inte är lågt engagerande – den kan vara direkt repellerande. Det är en målgrupp som inte vill tänka på produkt, varumärke eller behov. Det är en köpsituation som är svår att påverka eftersom den är kort och kunden oftast är i lite av ett chocktillstånd.
Trots utmaningarna har Djuränklingarna ökat Fonus marknadsandel med 6,4 %. Den har ökat konverteringen med 180 % i Vita arkivet – ett bevis på att den engagerat även de som inte var i köpfönster för begravning. På det viset har den ackumulerat kraften i marknadsinvesteringen då konverteringen mellan Vita arkivet och köpta begravningar är stor. Den har dubblat besöken till hemsidan Och sist men inte minst har Djuränklingarna hjälpt en massa ensamma djur och ensamma människor att hitta varandra. Den har skapat engagemang i varumärket och hjälpt till att sprida värmen i kampanjen med samlad räckvidd på 17 722 600 i redaktionella medier och med 33 000 inläggsreaktioner i Sociala medier.
Det här är det svåraste och mest, mest… underbart utmanande varumärke vi arbetat med.

Arbetsgrupp
Fonus, Peter Göransson, kommunikationschef
Fonus, Linda Ljunggren, marknadschef
Fonus, Linda Fransson, marknadskoordinator
New Normal, Lisa Sjöstrand, produktionsledare
New Normal, Ivo Hatje Lundin, AD
New Normal, Hannah Bengtsson, Copy/PR
New Normal, Simon Le Pluart, PR
New Normal, Sara Dastory, SoMe
New Normal, Johan Henriksson, projektledare
Manolito, Calle Björfjäll, media
Research Director, Björn Ingman
A very cool place, filmproduktion