Vinnare Företag 2018
100W, 75W och 50W
100W
The Lost Typography of Bauhaus
Annonsör: Adobe
Byrå: Abby Priest
Juryns motivering
Årets 100-wattare går till en berättelse med svindlande djup. Efter nazisternas stängning av Bauhausskolan finns en skatt av ofullbordade verk. Genom att färdigställa fem påbörjade typsnitt skapas engagerande och relevant storytelling som binder samman historien med dagens kreatörer. Med fokus på kvalitet i design lyckas Adobe med den till synes omöjliga uppgiften att bygga premiumvärde i gratissegmentet.
Utmaning
Adobe Typekit är en onlinebaserad typsnittstjänst som erbjuder nedladdning av högkvalitativa typsnitt. För användare av Adobe Creative Cloud (Photoshop CC, Illustrator CC, InDesignCC etc) finns tjänsten integrerad i programmen. Under sommaren 2018 ville Adobe inspirera en ny generation kreatörer att skapa med typografi. En kampanj med syftet att öka användandet av Adobe Typekit hos målgruppen ”Creative Professionals” – yrkesverksamma kreatörer.
Insikter
Det finns hundratusentals typsnitt på marknaden. Såväl betal- som gratisversioner. Och en uppsjö av plattformar att hitta dem på. För att få målgruppen att börja använda just vår tjänst och våra typsnitt behövde vi skapa något unikt. Något som gav verktygen själ, bortom tekniken.
Konkreta mål
Primärmål
1.Mål för användande (antal nedladdade typsnitt): 10 000 (globalt)
Sekundära mål
1. Mål för engagemang/active use (antal tävlingsbidrag) : 500 (globalt)
2. Mål för räckvidd (antal pressklipp): 20 st i relevanta globala målmedier – kreativa tidskrifter/digitala plattformar
3. Mål för sociala interaktioner (antal social posts): 5000 (globalt)
4. Mål för trafik (antal besök kampanjsida): 50000 (globalt)
Lösning
Det världsberömda och ikoniska designinstitutet Bauhaus lade under 1920- och 1930-talet grunden för modern design och arkitektur. Men skolan blev dessvärre kortlivad. Bauhaus progressiva ideologi ansågs i dåtidens Tyskland skadlig för den nazistiska agendan och 1932 tvingades skolan abrupt stänga ned, bara 14 år efter dess födelse. Skolans plötsliga avslut resulterade i att en stor mängd verk och alster aldrig hann slutföras, och det som hade kunnat komma att bli designklassiker gick förlorat.
I samarbete med Bauhaus Dessau Foundation och ett team av typografer under ledning av legendariska typografen Erik Spiekermann har vi slutfört och återupplivat det nazisterna stoppade och förbjöd. Tillsammans har vi lyckats analysera, färdigställa och digitalisera fem typsnitt utifrån typografiska fragment och skisser som nyligen återfunnits i Bauhaus arkiv. Det som påbörjades för nästan ett sekel sedan av några av de mest framstående studenterna och lärarna på Bauhaus, har nu fått nytt liv i händerna på en ny generation formgivare.
De unika typsnitten gjordes tillgängliga gratis via Adobe Typekit och lanserades genom en integrerad kampanj med typsnitten som bärande huvudenhet. Film- och bild-material samt historien om projektet spreds globalt via PR, sociala medier och Adobes egna kanaler (officiella globala konton på Youtube, Facebook, Instagram & Twitter).
På taktisk nivå aktiverades kampanjen bl.a. genom en serie globala tävlingar på Instagram och Behance (en av världens största kreativa plattformar) som gick ut på att designa och typografera i Adobes program med hjälp av typsnitten och Adobe Typekit. Dessutom inspirerade vi målgruppen genom globala influencers, livesända onlineseminarier på Facebook, fysiska events, Youtube-tutorials och en längre dokumentärfilm som på djupet berättade om projektet, Bauhaus historiska betydelse och vikten av god typografi.
Effekt/Resultat vs konkreta mål
Primärmål
1.Mål för interaktion med tjänst (antal nedladdade typsnitt): 10 000 (globalt)
Resultat: antal nedladdningar av kampanjtypsnitt via Typekit uppgår hitintills till 205 611.
Målet överträffat med 2056% (globalt)
Sekundära mål
1. Mål för engagemang/active use (antal tävlingsbidrag) : 500 (globalt)
Resultat: antal tävlingsbidrag uppgår hitintills till 2 157 .
Målet överträffat med 432% (globalt)
2. Mål för räckvidd (antal pressklipp): 20 st i relevanta globala målmedier – kreativa tidskrifter/digitala plattformar
Resultat: totalt antal pressklipp uppgick 26:e juni till 111 (Fast Company Design, Adweek, Design Taxi, Culture Trip, It’s nice that, Hyperallergic, Dezeen, Arch Daily, m.fl.)
Målet överträffat med 444% (globalt)
3. Mål för sociala interaktioner (antal social posts): 7000 (globalt)
Resultat: antal social posts uppgick den 30:e juli hitintills till 9850 .
Målet överträffat med 40% (globalt)
4. Mål för trafik (antal besök kampanjsida): 50 000 (globalt)
Resultat: antal tävlingsbidrag uppgick den 30:e juli till 180 215 .
Målet överträffat med 360% (globalt)
Konklusion
1932 stängde nazisterna designskolan Bauhaus och potentiella designklassiker lämnades kvar ofärdiga. I samarbete med Bauhaus Foundation har vi från ofullständiga skisser färdigställt fem typsnitt och gett dem nytt liv för en ny generation kreatörer.
Arbetsgrupp
Abby Priest, Andreas Morne, Client Service Director
Abby Priest, Anders Hellström, Creative
Abby Priest, Pontus Widell, Creative
Abby Priest, Oskar Hellqvist, Creative Director
Abby Priest, Cecilia Höglund, Accouunt Manager
Adobe, Daniel Vargaz Diaz, Creative Director
Adobe, Katja Dollinger, Group Marketing Manager
Adobe, Sabina Strasser, Senior Group Manager Brand Marketing
P98A, Erik Spiekermann, Lead Typographer
Freelance, Luca Pelligrini, Typographer
Freelance, Flavia Zimbardi, Typographer
Freelance, Hidetaka Yamasaki, Typographer
Freelance, Elia Preuss, Typographer
Freelance, Celine Hurka, Typographer
75W
Älskade assistent
Annonsör: Kommunal
Byrå: Scream/Ruth
Juryns motivering
En finstämd hyllning till de som sällan syns. Perfekt placerad på Alla Hjärtans Dag sätter årets 75-wattare fokus på de som hjälper andra till ett bättre liv. Här öppnas ett fönster på glänt och vi får en glimt av genuin vänskap och uppskattning. Resultatet? Skyhögt engagemang där Facebook fylldes av människor som ville visa sin uppskattning.
Utmaning
Kommunal ville stärka relationen med yrkesgruppen personliga assistenter. Det är ett utsatt yrke, många är inte anslutna till något fack-förbund. Målsättningen var att nå och engagera målgruppen och visa att Kommunal bryr sig om dem, genom att erbjuda dem stöd och mervärde. Kommunal får normalt många negativa kommentarer i sociala kanaler.
Insikter
Personliga Assistenter kan vara anställda antingen av kommunen, landstinget eller privat arbetsgivare. De har inga kollegor, ingen gemensam community eller tillhörighet. De har behov av att få känna en gemenskap, uppskattning och att någon ser dem. Eftersom de är väldigt spridda över olika arbetsgivare, över landet och skiljer sig åt mycket är det en liten och svår målgrupp att hitta i media. Gruppen består av 83 000 personer, 30 000 är anslutna till Kommunal.
Konkreta mål
Syftet med kampanjen var att nå fram till personliga assistenter, och få dem att förstå att kommunal bryr sig om dem. Målsättningarna var:
• Engagera dem i vår kommunikation
• Driva 10 000 besök till kommunal.se
• 700 anmälan till kommunals seminarium för personliga assistenter
Lösning
På alla hjärtans dag gick vi ut med film på personer som har personliga assistenter på facebook, där de tackar sin personliga assistent för att de hjälper dem att leva ett bättre liv. För att nå målgruppen som är svår-definierad jobbade vi istället med uteslutning på FB, vi valde bort alla yrken, utbildningar, områden där vi visste att personliga assistenter inte ingick.
Effekt/Resultat vs konkreta mål
Vi lyckades på ett framgångsrikt sätt nå fram till både Personliga Assistenter och de som har en relation till dem, brukare, familjer, vänner m.m.
• Engagemanget var ofattbart högt! 72 % av de som såg inlägget engagerade sig på något sätt (kommenterade, delade, klickade eller gillade etc.). Engagemanget skapade sedan organisk spridning på ytterligare 15 % (normalt runt 0-2%).
• Vi drev 72 000 unika besök till kommunal.se (totalt 83 000 i målgruppen)
• 10-12 % CTR (Click Through Rate) – Normalt runt 1 %
• 1 800 anmälda på seminariet – 157 % över målet!
Konklusion
Genom att låta de som står allra närmast vår målgrupp hylla sina personliga assistenter i en ärlig och känslomässig film på sociala medier, fick kommunal ett enormt engagemang (72 % engagerade sig!) och överträffade målsättningarna med flera hundra %
Arbetsgrupp
Scream, Sofi Rönnestrand, Digital Projektledare
Kommunal, Sara Öhman, Projektledare Kommunikation
Scream, Jakob Bosson, Projektledare
Scream, Måns Granholm, Social Media Specialist
Ruth, Gabrielle Grette, Projektledare
Ruth, Olle Hägg, Producent
Ruth, Anders Liljegren, Content Producer
Ruth, Johan Olsson, Grafisk Formgivare
Ruth, Linn Sundqvist, Art Director
Ruth, Dan Göransson, Copywriter
Adore Us, Jacob Bjelfvenstam, Fotograf
Ruth, Malin Högström, Produktionsledare
50W
The Bird Banner – Engineering for life
Annonsör: Ramboll
Byrå: Garbergs/IUM
Juryns motivering
Årets 50-wattare visar att ingenjörskap och mänsklig omtanke går hand i hand. Engineering for life är inte bara Rambolls nya kommunikationskoncept. Med The Bird Banner blir det också handling som visar att Ramboll lever upp till sitt löfte. Här går man från teknik till mänsklighet, från analogt till digitalt och lyckas skapa engagemang långt ifrån ett kontor i Uppsala.
Utmaning
I Sverige är Rambolls varumärkeskännedom låg samtidigt som bolaget befinner sig i en expansiv fas med tydliga tillväxtmål. Målet för Ramboll Sverige är att bli den mest attraktiva samhällsrådgivaren och arbetsgivaren på marknaden. Detta inkluderar en omfattade ompositionering där Ramboll nu tar rollen som utmanare – challenger − med målet att vid år 2020 vara det ledande bolaget i branschen.
Sedan 2016 har Ramboll Sverige en ny VD som vill ompositionera bolaget kring samhällsnytta, värde, medskapande, innovation och kundlösningar. För att engagera och kraftsamla alla medarbetare kring denna nya strategi behövdes ett nytt grepp som kraftfullt kunde bryta det