Historik.
Här kan du läsa om 100-wattaren genom tiderna, lite kuriosa om årets gala och lite nostalgiska minnen.
Här kan du också hitta vinnare genom tiderna (uppdatering pågår)
Klicka på årtalet för att veta mer.
Den första 100-wattaren delas ut. Från början var 100-wattaren en tävling som belönade endast producentreklam. Arrangörer var Sveriges Reklamförbund och Dagens Industri.
Prisutdelningen sker på Berns i Stockholm. Joe Labero underhåller, Jojje Wadenius håller ett anförande om musikens betydelse i reklamen och Hallstedt & Hvid tar storslam.
Temat för året är ”att våga”. Babsan står för den ”vågade” underhållningen och Magnus Coltrane Price soul-jazz-funk-hiphoppar. Hallstedt & Hvid vinner återigen med en GSM-kampanj för Comviq.
Stafettpinnen går från Reklamförbundet över till Annonsörföreningen som går in som nya arrangör av 100-wattaren tillsammans med Dagens Industri. Annonsörföreningen har fram tills dess arrangerat tävlingen “Stora Annonsörpriset” som belönat Årets Byrå och Årets Annonsör. Tävlingarna Stora Annonsörpriset och 100-wattaren har gått parallellt med gemensam prisutdelning och fest.
Bidragen och festdeltagarna blir allt fler. Prisutdelningen sker i Wasahallen på Djurgården. Thomas Gylling och Papa Dee underhåller, men den riktiga feststämningen vill inte riktigt infinna sig; Estonia har förlist dagen innan.
Johans Cykelbud i Karlstad skrällvinner en 100-wattare tillsammans med Clara Reklambyrå. Jan Carlzon talar om vikten av resultatuppföljning och ett cirkussällskap underhåller under Berns kristallkronor.
Stora Annonsörpriset läggs ner och i 100-wattaren införs en konsumentklass för att tillgodose alla typer av reklamköpare.
Hederspriset för Långsiktig varumärkesvård instiftas. Samtidigt tas vissa delkategorier bort och 100-wattaren belönar endast reklamkampanjer.
Juryns ordförande får rösträtt.
100-wattaren firar 10-årsjubileum.
Klassen Samhällsinformation, som tidigare inordnats i klasserna Producentreklam eller Konsumentreklam, bildas.
Representanter från mätföretag är ett nytt inslag i juryerna och resultatredovisningsformuläret genomgår en stor förändring, för att belysa vikten av effekt. Micael Dahlén och Daniel Lundqvist leder förbättringsarbetet och deltar även som jurylotsar.
Prisutdelningen är på Cirkus för andra året i följd. Fredrik Lindström är konferencier och kvällens mest populära vinnare är ICA och reklambyrån King.
Populära reklamkaraktärer, bland annat ”ICA-Ulf” och ”Sonja” samt ”Rocky” från Vasakronans reklamfilmer delar ut 100-wattare till vinnare på Rival i Stockholm.
David Batra belönar bland annat Ica (reklambyrå King), Friends (reklambyrå Brindfors) och Målaremästarna (reklambyrå Clara) på Nordiska Museet i Stockholm.
Prisutdelningen flyttar in/tillbaka till stadshuset i Stockholm. Glocal Net och Garberg vinner det högsta priset i konsumentkategorin för sin ”låga” kampanj. För första gången produceras en bilaga, som medföljer Dagens Industri, med de vinnande casen.
Forsman & Bodenfors vinner 100-wattare både i konsumentkategorin tillsammans med Statoil samt i Samhällsreklam med Sjöräddningssällskapet.
En tävlingsklass för internationell reklam öppnas i samarbete med International Association of Advertisers, IAA. Hejdå pannå! Inlämningen för 100-wattaren blir helt digital.
Tävlingsklassen långsiktig varumärkesvård utökas till att omfatta kategorin Internationell reklam. Wasabröd och Forsman & Bodenfors skräller genom att vinna priset för långsiktig varumärkesvård både i konsumentkategorin och Internationell reklam. Carina Berg, Lasse Berghagen och Veronica Maggio är några av stjärnorna på scenen i Blå Hallen i Stadshuset.
Dagens Industri överlämnar sitt hälftenägande i tävlingen och Sveriges Reklamförbund kliver in som ny arrangör. Sveriges Annonsörer äger nu 75 procent av tävlingen och Sveriges Reklamförbund 25 procent. Det är lågkonjunktur och den nya Smartkategorin för konsumentkampanjer med en budget på maximalt 1 miljon SEK lanseras.
Långsiktig varumärkesvård bryts ut och blir en egen kategori. 100-wattaren har nu 6 kategorier: Konsumentreklam, Producentreklam, Samhällsreklam, Internationell reklam, Smart reklam och Långsiktig varumärkesvård. I kategorin Långsiktig varumärkesvård delas endast 100W-pris ut.
100-wattaren samarbetar med Sturehof som tillsammans med moderator Felix Herngren och riktigt bra vinnande reklam bjuder cirka 700 gäster på en härlig fest på Münchenbryggeriet i Stockholm. Bland 100-wattsvinnarna finns ICA (byrå King), Apoteket (reklambyrå Forsman & Bodenfors), Husqvarna (byrå Ehrenstråhle BBDO), Stockholms Stadsmission (byrå Garbergs), samt Posten och Pause Ljud och Bild (Åkestam Holst).
100-wattaren samarbetar med Allmänna Galleriet som bjuder gästerna på en fantastisk god högrevsmåltid. Moderatorer är Alex Schulman och Sigge Eklund. VisitSweden (byrå Volontaire) vinner storslam med två 100-wattare, en i Internationellt och en i Smart. Även Procter&Gamble (byrå HardHat Medie/Jung Relations), Skolverket (byrå Le Bureau), Posten (byrå Åkestam Holst) och Försvarsmakten (byrå DDB) tar hem varsin 100-wattspokal.
Från och med detta år delas det endast ut en 100-wattare, en 75-wattare och en 50-wattare per kategori. Alla vinnare får stoltsera med att ta emot pris på scen från konfrencieren Felix Herngren på Cirkus i Stockholm. Bland årets vinnare märktes de ideella organisationerna, med åtta vinster totalt, där UNICEF och Civil Rights Defenders toppade listan med tre priser vardera. Bland byråerna kammade reklambyrån Forsman & Bodenfors hem flest priser och kunde summera 2013 med totalt 450 watt. Läs om de nominerade i 2013 års nomineringsbroschyr:
100-wattaren 2014 bjöd i vanlig ordning, på prisutdelning och fest, liksom föregående år på Cirkus i Stockholm. Konferencierer var radio- och tv-paret Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström. Erik Fröderberg, känd från tv-programmet ”Här är ditt kylskåp”, stod för menyn, och Solala, en vocal group bestående av Jans Lindcall, Olle Bergel och Ander Gabrielsson stod för musiken.
Bland 100-wattsvinnarna fanns F&B och Volvo med ”Made by Sweden feat. Zlatan” och ”Live Test Series”, samt nykomlingarna Honesy med sin kund Halebop.
Nytt för året var fem nya kategorier, ännu större fokus på kombinationen insikt, kreativitet och effekt. Fyra nya singel-kategorier, det vill säga bidrag där EN aktivitet varit den bärande delen av kommunikationen samt den helt nya Årets Nytänk. För första gången arrangerades prisutdelningen som en dagsfest på Münchenbryggeriet den 4 december. Konferencier var Tilde de Paula Eby.
100-wattsvinnarna var: Volvo Car Sverige, Eton Shirts, Apotek Hjärtat, ICA, BRIS, Björn Borg, TCO och Barncancerfonden.
De nya kategorierna inom strategisk design lanserades. Totalt fanns 14 kategorier att tävla i. Årets dagsgala hölls på Rival i Stockholm med en inledande mingellunch. Som överraskning bjöds på en kort stand-up av podcasten Värvets grundare Kristoffer Triumf. Konferencier var även detta år Tilde de Paula Eby. Sponsorn Bauer Media bjöd på efterfest med Mix Megapols partybuss som tog gästerna från Rival till Bubbles Bar i Hotel Kungsträdgården för vidare party.
Årets 100-wattsvinnare var Adobe Nordic, Orio, Svenska Turistföreningen, Stockholms Stadsmission, Action Aid, Systembolaget, ICA, SAS och Comviq.
Årets gala hölls på Stockholms stadshus. Konferencier var Renée Nyberg och David Hellenius. Huvudsponsor TV4 såg till att kvällens galamiddag var av toppklass genom att låta stjärnkocken Tommy Myllymäki stå för menyn.
Årets vinnare var Adobe, Nexans, Göteborgstryckeriet, BRIS, IM, Utrikesdepartementet, Visit Sweden, KLM, IKEA, Ålandsbanken, Unilever, Electrolux, Nick’s, Svegro, Apoteket, Telia Carrier, ATG och Trygg-Hansa.
Årets gala hölls i Stockholms stadshus. Konferencier var Renée Nyberg och vår huvudsponsor TV4 såg till att kvällens galakväll höll toppklass med strålande framträdande av Linnéa Henriksson. Specialpriset 100-fattaren instiftas. 100-fattaren har till syfte att uppmärksamma ansvarsfull och inkluderande reklam. Halebop blir 100-fattarens första vinnare, finalister var även McDonald’s Sverige och IKEA.
Årets vinnare var Adobe, Kommunal, Ramboll, Tele2, Arbetsförmedlingen, Renault, Reportrar utan gränser, The Raul Wallenberg Academy, Scouterna, Cancerfonden, IQ, Svenska Kyrkan, IKEA, Klarna, Electrolux, Arla, Delicato, Sioo:x, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Länsförsäkringar Göteborg, Volvo, Zeta, Unionen, SBAB och Halebop.
Årets gala hölls i Blå hallen i Stockholms stadshus. Det var ett speciellt år för 100-wattaren anordnades för 30:e gången. Jubileumsårets gala bjöd på en extra stor scen och på scenen stod TV4:s Så mycket bättre-band med extra stråkar och supercoola Petra Marklund. Konferencier var Renée Nyberg. Inför årets tävling hade tävlingskategorierna setts över, utvecklats och några tillkommit. Årets prisutdelning bestod av tio kategorier: Konsument Singel, Konsument Multi, Företag, Employer Branding, Samhällsansvar och Ideellt, Strategisk design, Långsiktigt, Framsiktigt, Internationellt och 100-fattaren.
Årets vinnare var Klarna, Doconomy, Sandvik, McDonald’s, Polismyndigheten, Blocket, Burger King, IKEA, Apoteket, Felix, Stockholms Stadsmission, Göteborgs Stadsmission, Göteborg Film Festival, Swedbank/Friends, Vattenfall, Försvarsmakten, BP/Nike/Stadium, ComHem, Oddset Svenska Spel Sport och Casino och Norrlands Guld, Spendrups.
Under pandemiåret 2020 blev det ingen galakväll i Stockholm stadshus, istället livesändes galan via TV4Play från en tv-studio hos 100-wattarens huvudpartner TV4. Det blev en annorlunda och lyckad livesändning med underbart engagemang från partners, nominerade, vinnare och tittare under ett annorlunda år. Konferencier/programledare var Gry Forssell och musikunderhållningen stod Studio Barnhus för.
Årets tävling kallades för ”nya 100-wattaren” eftersom alla tävlande använde ett nytt tävlingsformulär speciellt framtaget för att bättre kunna lyfta fram bidragens effekt. Med ett mer standardiserat formulär blir det lättare att på riktigt och ur forskningssynpunkt dra slutsatser och se vad som verkligen skapar kommunikation som ger effekt.
Årets vinnare var Bregott, Ramboll, AFRY, Mentimeter, Froosh, Apotek Hjärtat, RFSU, Pressbyrån, McDonald’s, Joico, Vattenfall, Burger King, Klarna, Barncancerfonden, Suicide Zero, Tradera, Volkswagen, Fonus och KPA Pension.
Nyhet för 2020 var 100-tyckaren, i samarbete med Kantar Sifo, där svenska folket bestämmer vinnarna. Årets vinnare i 100-tyckaren blev ICA (spontan erinran) och Systembolaget (hjälpt erinran).
Återupplev galan på 100 sekunder.
Efter pandemin var vi nu tillbaka i Blå hallen i Stockholms stadshus med en fullspäckad gala. För andra året i rad var Gry Forssell galans konferencier och nu fick hon stå i trappan i Stadshuset och träffa alla gäster live. För underhållningen stod DJ Ferronato och Nova Becc. Det var en härlig stämning och hela branschen var glad över att vara tillsammans igen och fira kommunikation som gett effekt. Årets prisutdelning bestod av nio kategorier: Konsument, Företag, Strategisk Design, Employer Branding & Rekrytering, Samhälle & Opinion, Ideellt & Välgörenhet, Långsiktigt, Framsiktigt och Internationellt.
Årets vinnare var Telia, Tre, Skandia, PostNord, Mathem, Stockholms Handelskammare, Göteborg Filmfestival, McDonald’s, Försvarsmakten, Situation Sthlm, Qamcon Research and Technology, Talita, Suicide Zero, SBAB, Göteborgs Stadsmission, Cancerfonden, Jula och Vattenfall.
Det blev en fantastisk galafest i Blå hallen i Stockholms stadshus, stämningen var hög när vi skulle hylla kommunikation som gett effekt. Gry Forssell ledde kvällen med omtänksamhet och inspiration, hon kände sig hemma på trappan efter härliga minnen från galan 2021. För underhållningen stod begåvade Molly Hammar, hennes framförande av Ingen rör mig som du nästan lyfte taket i Blå hallen och fick varma ovationer från gästerna. Årets prisutdelning bestod av tio kategorier: Konsument, Företag, Strategisk Design, Employer Branding & Rekrytering, Samhälle & Opinion, Ideellt & Välgörenhet, Långsiktigt, Framsiktigt, Internationellt och 100-fattaren.
Årets vinnare var Barncancerfonden, Majblomman, Ronald McDonald Barnfond, Djurskyddet Sverige, SVT, Försvarsmakten, Polestar, Lyko, Vattenfall, Yipin, The Absolut Company, Ellen, Region Gotland, McDonald’s, Suicide Zero, Mentimeter, IKEA B2B, Sweco, IKEA, Qamcom, Max Burgers, Lidl, Lantmännen och Returpack/Pantamera,
Hög stämning och fantastisk galafest i Blå hallen i Stockholms stadshus när vi hyllade kommunikation som gett effekt. Kristian Luuk och Daniel Hallberg ledde kvällen med engagemang och härlig humor. Daniel råkade till och med bli dubbelbokad och ledde parallellt 15-wattaren. Isaac & The Soul Company underhöll med härlig livemusik. Årets prisutdelning bestod av tio kategorier: Konsument, Företag, Strategisk Design, Employer Branding & Rekrytering, Samhälle & Opinion, Ideellt & Välgörenhet, Långsiktigt, Framsiktigt, Internationellt och 100-fattaren.
Årets vinnare var Lantmännen, Husqvarna, Vinge Advokatbyrå, Ronald McDonald Barnfond, Min Stora Dag, Barncancerfonden, Pressbyrån & Mustschkampen, Malmö stad, Peab, If Skadeförsäkringar, Vattenfall, SAS, Mojang Studios, Kungliga Dramatiska Teatern, Pharbio, McDonald’s, Live Nation & Luger, Elkjøp, SSAB, Xledger, Sandvik Group, Löfbergs, SBAB och PostNord.