Nomineringsmingel 2021
Hade du inte möjlighet att vara med hos Bauer Media den 9 december?
Då kan du se presentationen av de nominerade bidragen här.
Nominerade bidrag 2021:
Företag
Bidrag
Gör det enklare att vara småföretagare
Annonsör
Telia
Byrå
Forsman & Bodenfors
Summering
I en tid av ökad konkurrens och prispress på marknaden och mot en målgrupp som under pandemitider stångats med värre utmaningar än sina IT- och kommunikationslösningar, lyckades Telia gå mot strömmen och slå ett slag för att tänka helhetslösningar och att boka in sig på rådgivning. Med kampanjen skapade Telia både mer emotionell koppling till varumärket och fick samtidigt målgruppen att både reagera och agera.
Som redogjorts för under G2, G3, G4, G5 gav kampanjen tydlig och stark effekt hela vägen från kampanjeffekter till kraftigt överträffande av uppsatta affärsmålsättningar.
I jämförelse med benchmark skapade kampanjen bland annat:
Ökad Liking med 8% (53% mot benchmark 49%)
Ökad budskapsförståelse med 13% (62% mot benchmark 55%)
Kampanjen slog också benchmark på samtliga enhetseffekt-mått däribland:
produktion, koncept/iden, story och erbjudande.
Slog benchmark på samtliga varumärkesattribut däribland:
Ett företag att lita på 30%-ökning (53% mot benchmark 41%)
Produkten/servicens roll i människors liv 19%-ökning (56% mot benchmark 47%)
Slog benchmark på samtliga varumärkes-fundament däribland:
Helhetslösning 24% ökning (57% mot benchmark 46%)
Moderna it-lösningar 31% ökning (55% mot benchmark 42%)
Slog benchmark på samtliga impact-variabler däribland:
Tänkbarhet 22% ökning (50% mot benchmark 41%)
Rekommendationsvilja 37% ökning (41% mot benchmark 30%)
Vilja att köpa service/produkt 31% ökning (34% mot benchmark 26%)
Dessutom skapades en 23% ökning av betalningsvilja samt ökad leadsgenerering med 51% och ökade faktiska leads med 8% under perioden. Som gav en total försäljning under perioden med 118% mot uppsatta mål och en försäljning av tilläggstjänster (share of wallet) på 173% mot uppsatta mål.
Arbetsgrupp
Telia
Gina Azaric, CMO Sverige, Marknadsdirektör Sverige
Karin Svenhage, Marketing Manager Small Business
Åsa Nygren, Head of B2B Marketing
Kristian Lundman, Head of Creative
Forsman & Bodenfors
Client Director: Cilla Pegelow
Planner: Carl-Johan Schultz
Account Manager: Patrik Danroth
Art Director: Tomas Granath
Copywriter: Jacob Nelson
Designer: Kalle Garmark
Agency Producer: Jens Odelbring
Production company: Giants & Toys
Director: Linnea Roxeheim
Executive producer: Christian Rehnfors
Producer: Frida Heder
D.O.P:Fredrik Wenzel
Editor: Robin Siwe
Grade: Oskar Larsson
VFX/Online: Hampus Lindén
Set designer: Gustaf Hellesand
Sound edit: Calle Wachtmeister
Music Supervisor: Jenny Ring
Stills photographer: Bisse Bengtsson / Agent Molly
Bidrag
Hur är läget?
Annonsör
Skandia
Byrå
Tillsammans
Summering
Tjänstepensioner är något som har låg diffrentiering och tyvärr också ofta ses som en kostnad för företaget. Genom att lyfta fram vår förebyggande hälsoförsäkring och göra den till hjälte i kommunikationen kunde vi både särskilja oss och upplevas som en viktig investering för kunden, istället för en kostnad. Vårt strategiska val ledde till att vi skapade en kampanj som blev den mest uppmärksammade och uppskattade kampanjen för Skandia på över 10 år. Den gav oss också rekord i kundleads och hjälpte oss få marknadens nöjdaste kunder.
Arbetsgrupp
Tillsammans, Fredrik Svensson, Kundansvarig
Tillsammans, Kjell Doktorow, Kreatör
Tillsammans, Roland Nylin, Kreatör
Tillsammans, Lotta Nygren, Produktionsledare
SKANDIA Stina Liljekvist Chef Strategisk kommunikation
SKANDIA Tina Odgaard Marknadskommunikationschef
Skandia, Mojtaba Ghodsi, Kommunikationschef
Skandia Daniel Hållenius Digital specialist
Skandia Monica Jonsson Projektledare
Skandia Jesper Carlson Ansvarig redaktion
HowCom Åsa Schmidt Client Director
Bleck Johan Kling Regisör
Bleck Alexandra Malmqvist Producent
Cameralink Björn Terring Fotograf
Bidrag
Sanningen om visma.net
Annonsör
Visma
Byrå
Knowit Experience Stockholm AB
Summering
Visma.net är ett affärssystem utvecklat helt i molnet. Med massor av andra USPar. Men sanningen är att affärssystem är en produkt med lågt engagemang. Säljcyklerna är långa (normalt 12–24 månader), konkurrensen är hård och målgruppen uppvaktad.
Vår uppgift var att skapa en kampanj både skapade engagemang hos målgruppen och självklart genererade leads. Helst på kortare tid än 24 månader.
Lösningen kallar vi ‘Sanningen om Visma’. Genom att låta befintliga kunder berätta sanningen om Visma, skapade vi en hub med testimonials från kunderna själva. I filmer fick kunderna själva berätta om sina upplevelser med Visma.net. Några var positiva, andra tog tillfället i akt att berätta om förbättringspotentialer, men alla var transparenta och ärliga. För vi tror att ärlighet varar längst.
Tillsammans med kunden byggde vi sedan ett mediastrategi likt ett spindelnät som täcker hela kundresan. På så vis fanns vi där genom hela resan, från att väcka intresse till faktisk affär (se bifogade bilagor gällande effekt).
Effekten lät inte vänta på sig – Sanningen om Visma skapade både engagemang i målgruppen och affärer. På bara 6 månader har kampanjen genererat drygt 180% mer leads och vi förkortade säljcykeln från 18 månader till 14 vilket kunden menar är ”makalöst bra”.
Sammanfattat, mer affärer på mindre tid.
Helt ärligt riktig effekt!”
Arbetsgrupp
Knowit Experience Stockholm, Magnus Holm, Projektledare
Knowit Experience Stockholm, Kim Carlos Rehn, AD
Knowit Experience Stockholm, Johan Söderberg, Strateg
Knowit Experience Stockholm, Christofer Blom, CD
Knowit Experience Stockholm, FM, AD
Visma, Niclas Nässlander, Beställare
Visma, Per Johnsson
Visma, Jennie Flodin
Visma, Katharina Emleton
Visma, Gunilla Thulin Bengtsson
Bidrag
Trevligt
Annonsör
Tre Företag
Byrå
INGO, Tre Creative Agency & Brand Union Stockholm
Summering
Tre Företag har historiskt dragits med flera problem; ett dåligt rykte, låg kännedom, dålig avsändar-ID och hög sammanblandning med konkurrenterna. Flera omtag på kommunikationen har gjorts historiskt och olika koncept har avlöst varandra på löpande band utan att ge resultat på sista raden. Fram tills nu.
Med konceptet Trevligt lyckades vi slå flera flugor i en smäll. Vi utgick från något som var sant för Tre och som hela företaget och kulturen kunde stå bakom och leva varje dag. Vi skapade något som var unikt för Tre och som ingen konkurrent kunde äga – och vi dramatiserade det på ett sätt som bröt igenom i en bransch som är bland de största medieköparna i Sverige där alla i stort sett skriker om samma sak.
Resultatet talar för sig själv:
Ökad igenkänning och avsändar-ID; som historiskt visat att endast 24% kunnat pricka rätt avsändare när de sett reklamen till att nu 60% kunde identifiera Tre – och att sammanblandningen med ärkerivalen Telia dykt från 2 av 10 till 0,5 av 10. Något ingen konkurrent lyckats med vid sina konceptbyten de senaste åren.
Aktiviteten förändrade bilden av varumärket, endast 16% av beslutsfattarna kunde tänka sig att välja Tre Företag vid kampanjens start till att helt vända på steken eftersom 20% av målgruppen under 2021 kunde tänka sig att välja varumärket (genomsnitt Q1-Q3).
Märkbart är också att affären lyftes av kampanjen: 15000 nya abonnemang och en kundtillväxt på 5% är inte fy skam.
Det är Trevligt det!
Arbetsgrupp
Tre Företag, Annika Rodling, Head of Marketing & Loyalty
Tre Företag, Ida Nord, Marknadschef
Tre Creative Agency, Erik Carlson, Copy
Tre Creative Agency, Mathias Anderson, AD
INGO, Andreas Engstrand, Account Director
INGO, Simon Bäckelin (fd Stefansson), Head of Planning and Strategy
INGO, Rikard Holst, Art Director
INGO, Johan Holmström, Copywriter
INGO, Marie Pohl, Account Manager
Brand Union Stockholm, Linus Östberg, Creative Director
Brand Union Stockholm, Dag Forsberg, Design Director
Brand Union Stockholm, Björn Studt, Design Director
Brand Union Stock