Nominerade bidrag 2022:

Ideellt & Välgörenhet

Bidrag
Bara 403 dagar kvar
Annonsör
Barncancerfonden
Byrå
Garbergs/Carat

Summering

”Julen är en historiskt utmanande och konkurrensutsatt period för välgörenhetsorganisationer. Julen 2021 var dessutom samhället i ett slags fortsatt beredskapsläge för Covid.

Trots nedtonade förhoppningar om att nå givarna den här julen lyckades Barncancerfonden slå rekord efter rekord. Kampanjen vände historiskt svåra förutsättningar till historiskt starka effekter och resultat.

Reklamerinran 57% – All Time High
År 2020 låg Barncancerfonden, trots Covid, på en hög reklamerinran bland välgörenhetsorganisationer. År 2021 ökade resultatet med otroliga 19 procentenheter!
Jul 2020: 38%
Jul 2021: 57%

Observation 65% – All Time High
+23 procentenheter jmf med benchmark. Effekten är långt över snittet i Dentsu Data Labs referensdatbas för kampanjer med liknande budgetar.
DDL Benchmark: 42%
Jul 2021: 65%

Avsändaridentitet 82% – All Time High
+36 procentenheter jmf med benchmark. Effekten är långt över snittet i Dentsu Data Labs referensdatabas.
DDL Benchmark: 46%
Jul 2021: 82%

Budskapsförståelse 88% – All Time High
+25 procentenheter jmf med kampanjen året innan. En kraftig ökning från jämförbara förutsättningar.
Jul 2020: 53%
Jul 2021: 88%

Liking 75% – All Time High
+26 procentenheter jmf med benchmark. Effekten är långt över snittet i Dentsu Data Labs refererensdatabas.
DDL Benchmark: 49%
Jul 2021: 75%

”Bara 403 dagar kvar” lyckades förmedla ett tydligt, gripande och relevant budskap. Kampanjen slog rekord i reklamerinran, rekord i observation, rekord i avsändarkoppling, rekord i budskapsförståelse och rekord i liking. Trots nedtonade förhoppningar ökade Barncancerfonden antalet givare med 7% under julen 2021 och slog All Time High. Aldrig någonsin tidigare har Barncancerfonden fått in fler gåvor under perioden!

Källa: Dentsu Data Labs (DDL)”

Arbetsgrupp

Barncancerfonden
Michel Brygiewicz, Marknadschef
Anne Bergsten, Kreativ chef Inhouse och varumärke
Johnny F Kroneld, Enhetschef kampanj och event
Jonas Anghammar, Projektledare

Kommunikationsbyrå Garbergs
Art Director, Mattias Dahlqvist
Copywriter, Fredrik Sundqvist/Lina Bergman
Formgivare, Rasmus Asp
Original, Rasmus Asp
Projektledare, Mehrnaz Bejne
Produktionsledare, Birgitta Bergström
Byråproducent, Birgitta Bergström
Motion designer, Maja Nylund
Edit, Anna Hugosson
Motion creative/edit, Iris Rylander/ Najeb Alkabar
DOP/director/edit Behind the Scene, Anna Hugosson
Praktikanter, Alhagi Njie, Erica Hungler, Smilla Luuk

Mediabyrå Carat
Client director, Evelina Dahlman
Head of Strategy, Petter Janbell

Produktinspartners
Agentur, LundLund
Fotograf, Peter Gehrke
Bildarbete, Linjepunkt
Retuscher & repro, BT Studios
Grading, Linjepunkt
Musik och ljud, Redpipe

Tack också till
Ryska Posten
Gast Catering
Maria Montti
Madeleine Mårtensson/ LundLund
Delight Studios
Budwheels
Ljud&Bild Media

Och ett extra tack till Nadim och Sadeen med familjer

Bidrag
När livet vänder: Vem bär du bandet för
Annonsör
Cancerfonden
Byrå
King

Summering

Insamlingsrekord, positiva kampanjeffekter i en bredare målgrupp och stärkta varumärkesvärden (väcker mitt engagemang, får mig att kännas att jag behövs, visar att det är möjligt att besegra cancer ökar) , så kan Rosa Bandet kampanjen 2021 summeras. Vad som gör kampanjen extra framgångsrik är att de de positiva effekterna kommer efter en minskad investering och Share of voice i förhållande till föregående två år.

Kampanjen har inte bara lyckats engagera och aktivera den lite mer lojala målgruppen. Det kan ju förefalla enkelt, men inget är självklart inför varje ny kampanj – de måste aktiveras på nytt. Dessutom krigar konkurrenter (som också har behjärtansvärda ändamål) om samma plånbok men med en betydligt högre Share of voice. Kampanjen lyckades också engagera en för Cancerfonden viktig målgrupp – de lite yngre (35-55 år) och därmed bygga en bredare plattform för kommande år.

Arbetsgrupp

King:
Pontus Ekström, Copywriter
Adam Gäfvert, Art Director
Per Wilson, Strateg och projektledare
Åsa Edgren, Account manager

Cancerfonden:
Anders Widlund, Marknadsstrateg
Veronica Espmark, Marknadschef
Jeanette Sundin, Kommmunikationschef

Joanna Nordhal, Regissör
Sergej Israel, Producent
Erik Henriksson, Fotograf

Scream:
Åsa Sohl, Kundansvarig/creative
Emelie Persson, Client Lead

Bidrag
Partiblomman
Annonsör
Majblomman
Byrå
Forsman & Bodenfors

Summering

Tack vare Partiblomman fick vi upp frågan om barnfattigdom på agendan både hos allmänheten och politiker.

Trots att vi befann oss mitt i brinnande valslutspurt gjorde insatsen att frågan om barnfattigdom lyftes och bröt igenom bruset. Vi kunde påvisa att vår kommunikation uppnått våra mål att driva engagemang, aktualisera frågan om barnfattigdom samt göra vår organisation relevant utöver vår stora säljperiod. Allt detta på ett sätt som saknar motstycke för oss på Majblomman.

Engagemanget på våra egna kanaler ökade något otroligt. Vi lyckades få en förtjänad media som vida överträffar det vi normalt brukar få och därmed även kunnat nå stora delar av vår målgrupp. Detta trots en nästintill obefintlig mediabudget!

Den liking och spridning vi lyckades skapa med Partiblomman ledde till att vi fick uppmärksamhet som gjorde att folk engagerade sig i frågan. Vi såg en stor ökning i besöken till vår hemsida och webbshop vilket i sin tur resulterade i en högre insamling.

Inte minst lyckades vi nå de med störst makt att förändra. Att ha fått gehör av samtliga partier i en tid då de är extremt svårnådda och dessutom sett att kampanjen spridits av högt uppsatta politiker är något vi oerhört stolta över. Men viktigast av allt började frågan om barnfattigdom lyftas i valdebatten.

Slutligen väckte kampanjen en enorm stolthet internt. Både anställda och volontärer uttryckte att Partiblomman hjälpte dem få gehör för organisationens kärnfråga och ökade stoltheten att arbeta för Majblomman.

Allt detta så att inget barn ska behöva uppleva fattigdom.

Arbetsgrupp

Client: Majblomman
Advertisers Supervisor: Åse Henell
Press and Public Affairs: Liv Sandell-Major
Art Director: Åse Ahlström
Kommunikatör: Viktor Dahlgren

Creative Agency: Forsman & Bodenfors
Account Supervisor: Ann Spennare
Account Manager: Ewa Edlund
Art Director: Johanna Landberg, Julia Holtback Yeter, Sophia Lindholm
Copywriter: Daga Simonsson
PR-strategist: Samuel Danofsky
Designer: Chanelle Kazemi
Planner: Anita Rafiei
Content Creative: Alexander Olsson Nelin
Sound Artist: Karl Risenfors

Bidrag
Skins for charity
Annonsör
Ronald McDonald Barnfond
Byrå
NORD DDB Stockholm

Summering

Ronald McDonald Barnfond är en ideell stiftelse som finansierar byggandet av sjukhusnära hem för familjer med svårt sjuka barn. Men hur bryter man igenom under jul då andra, mer kända, välgörenhetsorganisationer kommunicerar?

Ronald McDonald Barnfond valde att ta fasta på det många barn på husen spenderar sin tid med för att tänka på annat: gaming.

Så vi samarbetade med några av Sveriges största E-sportstjärnor som donerade skins, kosmetiska föremål i spel, och auktionerade dessa på Stockholms Auktionsverk för att vinna gamers hjärtan.

Vi fick över 10 miljoner förtjänade impressions, över 40 gamers kom till Stockholms auktionsverk, skinsen såldes 274% över marknadsvärdet och Swish-donationerna ökade med 660%.

Ett viktigt bidrag så Ronald McDonald Barnfond kan bygga fler sjukhusnära hem.

Arbetsgrupp

NORD DDB
CCO/CEO – Andreas Dahlqvist
Senior Client Director – Jens Welin
Client Director – Jeanette Ytterman
Client Manager – Stina Nyberg
Creative Lead/Art Director – Joel Ekstrand
Creative Lead/Copywriter – Petter Dixelius
Art Director – Sofia Nordström
Copywriter – Johan Leborg
Creative Producer- Tobias Bergenwall
Client Director & Strategy Lead- Jesper Andersson
Digital Client Director -Christoffer Åhlund
Digital Client Manager – Victor Söderblom
Designer – Patrik Cederlind
3D-Artist- Beau Roberts
Community Manager -Nardos Tekle
Social Media & Content Creative -Mirjana Stanicis, Alexander Olsson Nelin, Sofie Hammers
PR – Aynur Isayeva
Illustrator & Animation -Nico Knudsen

McDonald’s
Marketing Director – Staffan Ekstam
Brand Manager – Susanne Rydjer
Digital Campaign Manager – Johan Tennbäck
Media & Customer Experience Manager -Michael Bognäs
Marketing Manager- Sofie Lager

Ronald McDonald Barnfond
Generalsekreterare – Lisa Palm Danielsson

Stockholms Auktionverk
Chief Marketing Officer- Dev Malhotra

Eventbyrå- The Scenery
Mediabyrå- OMD
PR-byrå- Prime Weber Shandwick

Bidrag
Stoppa Kattastrofen
Annonsör
Djurskyddet Sverige
Byrå
New Normal

Summering

Stoppa Kattastrofen är en påverkanskampanj som genom förtjänad spridning pulveriserade alla mål. Genom emotionell, men inte desto mindre effektfull, opinionsbildning i sin renaste hundform har Djurskyddet Sverige, tillsammans med hundratusentals svenskar, lyckats sätta press på politikerna och drivit igenom det nya lagförslaget om obligatorisk märkning av katter och höjt katters status. Stoppa Kattastrofen drog igång våren 2021 och knappt ett år senare i mars 2022 fanns en ny lag för alla katters framtida säkerhet på plats.

I stället för att angripa frågan genom ett avgränsat problem, till följd av hemlösa katter, så såg vi en större förändringskraft i att belysa problematiken från ett oväntat håll genom synen vi människor har på katter. Vi dramatiserade ett komplext problem som var lätt att känna för och dela vidare digitalt. Om katters höjda status dessutom kunde avspeglas i lagen så skulle färre katter bli hemlösa och färre fåglar skulle dö.

Kampanjen fick en potentiell total räckvidd på 25 miljoner och alla Sveriges katter fick inte bara en högre status och en ny lag, utan Djurskyddets viktiga arbete nådde även en ny målgrupp under kampanjperioden. Ett kreativt sätt för opinionsbildning skapade nytt utrymme för kärnfrågan och nya sätt för redaktionerna att engagera sig i en politisk sakfråga, som i vanliga fall inte skapat samma redaktionella intresse. Genom att mobilisera hundar att stå upp för sina svurna fienders rättigheter, kan katterna idag spinna loss för sin höjda status – även i lagens mening. Voff-mjau!

Arbetsgrupp

New Normal, Lisa Sjöstrand, Produktionsledare
New Normal, Johan Henriksson, Projektledare
New Normal, Björn Kusa, Copywriter
New Normal, Hannes Tomani, Copywriter
New Normal, Ivo Lundin Hatje, Art Director
New Normal, Henrik Jacobsson, Designer
New Normal, Tora Essley, Art Director
New Normal, Simon Le Pluart, PR-strateg
New Normal, Minna Salo, Produktionsledare
New Normal, Hannah Håål, Produktionsledare
New Normal, Sara Dastory, Digital strateg

Djurskyddet Sverige, Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare
Djurskyddet Sverige, Sandra Rönnsved, Kommunikationsansvarig

Film de Liberte, Gustav Egerstedt, Regissör
Film de Liberte, Christer Kildén, Producent
Film de Liberte, Eric Eriksson, Fotograf
Film de Liberte, Jacob Mohlin, Scenograf
Film de Liberte, Jeppe Gross, Ljud
Film de Liberte, Theo Kildén, PA
Film de Liberte, Sofia Hedén, PA

The Line, Björn Clausen, Edit
The Line, Richard Ahlbäck, Grade
The Line, Olle Ljungman, Ljud
The Line, Anders Bergén, Online

Samhälle & Opinion

Bidrag
Ett land värt att försvara
Annonsör
Försvarsmakten
Byrå
NORD DDB Stockholm

Summering

Försvarsmakten försvarar Sverige, landets självständighet och vår frihet att leva som vi själva väljer. Dygnet om, året om. I rymden, i luften, till sjöss, på marken och på nätet. Försvarsmaktens uppdragsgivare är Sveriges medborgare – och som sådan är Försvarsmaken inte bara till för samhället, utan också en integrerad del av samhället.

Eftersom Försvarsmakten finns så länge det är folket vilja och för att kunna leverera på sina uppdrag i samhällets snabba utveckling, är Försvarsmakten beroende av att bygga sitt varumärke på ett emotionellt sätt för att få fler att köpa in i Försvarsmaktens samhällsroll.

Så vi tog spjärn mot Försvarsmaktens uppdrag att försvara vår demokrati och Sveriges självständighet. För det är det som gör vårt land till ett fritt land. Att varje invånare har friheten att ta del av information utan censur. Friheten att uttrycka tankar, åsikter och känslor. Men även friheten att älska vem man vill, vara vem man vill eller tro på vad man vill.

I kampanjen Ett land värt att försvara visade vi därför vad Försvarsmakten försvarar, och varför Försvarsmakten behövs. En efter en påminde vi om vilka friheter som kan försvinna utan ett starkt försvar. Genom att faktiskt ta bort dem, en kort stund.

Med en observation om 82% och avsändar-ID på 94% sade 66% att kampanjen fick dem att se Försvarsmakten som mer ansvarstagande. 60% angav att trovärdigheten för Försvarsmakten ökade efter kampanjen, vilket också gav effekt på arbetsgivarevarumärket då 29% av populationen sade att kampanjen fick de att överväga Försvarsmakten som arbetsgivare.

Arbetsgrupp

Försvarsmakten. Marknadschef. Johan Landreström
Försvarsmakten. Projektledare. Anders Jansson

NORD DDB. Kundansvarig. Staffan Slörner
NORD DDB. Projektledare. Johanna Björnfot
NORD DDB. Strateg. Johan Rynell
NORD DDB. Produktionsledare. Carin Lagergren
NORD DDB. Creative Director. Hanna Stenwall
NORD DDB. Art Director. Nina Friman
NORD DDB. Copywriter. Urban Wirdheim
NORD DDB. Grafisk formgivare. Fredik Kjellström
NORD DDB. Grafisk formgivare. Elin Wiger
Frilans. Grafisk formgivare. Jessica Carenfelt

DDB HOUSE. Byråproducent. Jacob Fagerström

DIKTATOR. Excecutive producer. Per Welén
DIKTATOR. Producer. Manga Minja
DIKTATOR. Director. Meeto Grevsen
DIKTATOR. DOP. Jonathan Grevsen

Bidrag
Gotlands fulaste gräsmatta
Annonsör
Region Gotland
Byrå
Differ Agency

Summering

Gotland är en ö med begränsat grundvatten. Ön drabbas regelbundet av torka och i maj infördes bevattningsförbud på ön. Varje sommar dubblas öns befolkning då många har sommarhus där och det är en populär semesterort. Detta ökar ytterligare belastningen på öns vattenmagasin. Med en liten mediabudget är det en utmaning att skapa intresse och ändra beteende. Vi såg en möjlighet att ta avstamp i den energi som finns runt torka och försöka förändra normen att gräsmattor alltid ska vara gröna och frodiga. Det är inte naturligt med frodiga gräsmattor i torra klimat och det går åt stora mängder vatten för att upprätthålla den normen. Detta står i konflikt med Region Gotlands mål att spara vatten. Idén bygger på att göra något roligt och delbart av hållbarhetskommunikation som vanligtvis brukar vara tråkig och full av pekpinnar.

Redan från början plockades kampanjen upp av lokal media som SR P4 och Hela Gotland samt i podden Alex & Sigge. Efter ett par veckor också av nationell media som SVT, SR, TV4 och internationella medieinstitutioner som BBC Newsday, BBC Global News Podcast, The Guardian, The Washington Post, CBC, The Observer och Treehugger.

Den förtjänade spridningen gav en räckvidd om 9,2 miljoner i Sverige och 788 miljoner globalt. Vattenförbrukningen på Gotland gick ner 5% under perioden jämfört med föregående år. Bevattningsförbudet kunde hävas 1 septemper. Trafiken till gotland.com ökade med 21% (41 947 unika besökare). Merparten kom från artiklar där kampanjen omnämns.

Kampanjen har inspirerat människor världen över att spara vatten under en global torka.

Arbetsgrupp

Differ Agency
Johan Angantyr, cd
Linda luta Fryxell, ad
Johan Gustafsson, ad
Madelen de la Motte, grafisk formgivare
Gustaf Jonshult, produktionsledare
Jonas Bengtson, projektledare
Viktor Andersson, planner

Bidrag
Odramatiska berättelser
Annonsör
Arbetsmiljöverket
Byrå
Le Bureau

Summering
Efter att ha modet att helt bryta med konventionen för sin kommunikation har Arbetsmiljöverket både lyckats skapa kreativ kommunikation och uppnå mycket starka resultat. Kommunikationen har inte bara lyckats träffa rätt hos den svårflörtade målgruppen småföretagare, den har också bidragit till att en stor myndighet jobbar stenhårt för att absolut ingenting ska hända.

Arbetsgrupp

Arbetsmiljöverket, Ulrica Klettner, Kommunikationschef
Arbetsmiljöverket, Åsa Wallin, Enhetschef strategisk kommunikation
Arbetsmiljöverket, Helena Fallberg, Kommunikatör

Le Bureau, Claes Kjellström, Strateg
Le Bureau, Amanda Bermheden, Projektledare
Le Bureau, Stella Blekte, Projektledare
Le Bureau, Josephine Wallin Ankarstrand, AD/CD
Le Bureau, Hjalmar Delehag, Copywriter
Le Bureau, Elisabeth Philipsson, Produktionledare
Le Bureau, Agnes Wahlberg, Formgivare och originalare
Le Bureau, Emelie Stachewsky, Formgivare och originalare

B-reel Film, Jens Sjögren, Regissör
B-reel Film, Gösta Reiland, Filmfotograf/fotograf
B-reel Film, Fiffi Kjell, Producent
B-reel Film, Richard Åström, Executive producent
Flickorna Larsson, Daniel Kilgren, Regissör
Flickorna Larsson, Olle Eronn, Ljudtekniker
Linjepunkt, Retuscher
BT Repro, Annonsrepro

Bidrag
Prata Pengar
Annonsör
Swedbank
Byrå
Forsman & Bodenfors

Sum