Så här tävlar du
100-wattaren är reklamtävlingen som belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. 100-wattaren är helt digital och tävlar gör du direkt här på webben.
Nya 100-wattaren 2020 är öppen för bidragsinlämning 16 september-21 oktober. De nominerade bidragen presenteras den 8 december.
Vill du veta mer om förändringarna i 100-wattaren så lyssna på vårt poddinar där vår vd Hanna Riberdahl pratar med Mats Rönne, varumärkesexpert och Niklas Bondesson, forskare i marknadsföring vid Stockholms universitet.
För att underlätta ditt tävlande har vi skapat Tävlingsguide 2020. Dessutom ger effektexperten Mats Rönne sina tips och tankar i Så här gör du för att (öka chanserna att) vinna en 100-wattare och Guide för effektredovisning. Lycka till!
Klicka på respektive guide för att ladda ner:
100-wattarens tävlingskategorier
Det här är 100-wattarens tävlingskategorier 2020.
Konsument Multi
Konsument Multi
Kommunikation riktad till konsumenter.
Här tävlar bidrag som har enheter och kanaler som samverkat integrerat i en kampanj.
Konsument Singel
Konsument Singel
Kommunikation riktad till konsumenter.
Här tävlar bidrag med en enhet som har varit den enda eller
bärande enheten i en aktivitet.
Företag
Företag
Här tävlar bidrag med kommunikation från ett företag till andra företag och organisationer.
Samhällsansvar & Ideellt
Samhällsansvar & Ideellt
Här tävlar kommunikation för opinionsbildning, skolor/universitet, samhällsinformation eller insamlingar och information för ideella organisationer.
Strategisk Design
Strategisk Design
I den här kategorin tävlar bidrag som bygger på långsiktig, insiktsbaserad och målinriktad strategisk design, t ex identitetsprogram för ett företag eller organisation samt förpackningsdesign.
Bidrag ska ha publicerats mellan åren 2017-2020.
Employer Branding
Employer Branding
Här tävlar bidrag som riktar sig mot nuvarande och/eller potentiella medarbetare med syfte att t ex stärka det egna varumärket som arbetsgivare och bli en attraktivare arbetsplats, öka medarbetarnas engagemang, underlätta rekrytering och/eller minska personalomsättningen.
Långsiktigt
Långsiktigt
Här belönas bidrag med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen. För att tävla med ett bidrag i Långsiktigt krävs att det har haft en tidscykel på minst tre år. Tidigare bidrag som har vunnit i Långsiktigt kan vara med och tävla igen förutsatt att det är en ny tidsperiod som bidraget tävlar med.