Så här tävlar du

100-wattaren är reklamtävlingen som belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. 100-wattaren är helt digital och tävlar gör du direkt här på webben.

Nya 100-wattaren 2020 är öppen för bidragsinlämning 16 september-21 oktober. De nominerade bidragen presenteras den 8 december.

Vill du veta mer om förändringarna i 100-wattaren så lyssna på vårt poddinar där vår vd Hanna Riberdahl pratar med Mats Rönne, varumärkesexpert och Niklas Bondesson, forskare i marknadsföring vid Stockholms universitet.

För att underlätta ditt tävlande har vi skapat Tävlingsguide 2020. Dessutom ger effektexperten Mats Rönne sina tips och tankar i Så här gör du för att (öka chanserna att) vinna en 100-wattare och Guide för effektredovisning. Lycka till!

Klicka på respektive guide för att ladda ner:

Tävlingsguide 2020

100-wattarens tävlingskategorier

Det här är 100-wattarens tävlingskategorier 2020.

Konsument Multi

Konsument Multi

Kommunikation riktad till konsumenter.

Här tävlar bidrag som har enheter och kanaler som samverkat integrerat i en kampanj.

Konsument Singel

Konsument Singel

Kommunikation riktad till konsumenter.

Här tävlar bidrag med en enhet som har varit den enda eller
bärande enheten i en aktivitet.

Företag

Företag

Här tävlar bidrag med kommunikation från ett företag till andra företag och organisationer.

Samhällsansvar & Ideellt

Samhällsansvar & Ideellt

Här tävlar kommunikation för opinionsbildning, skolor/universitet, samhällsinformation eller insamlingar och information för ideella organisationer.

Strategisk Design

Strategisk Design

I den här kategorin tävlar bidrag som bygger på långsiktig, insiktsbaserad och målinriktad strategisk design, t ex identitetsprogram för ett företag eller organisation samt förpackningsdesign.

Bidrag ska ha publicerats mellan åren 2017-2020.

Employer Branding

Employer Branding

Här tävlar bidrag som riktar sig mot nuvarande och/eller potentiella medarbetare med syfte att t ex stärka det egna varumärket som arbetsgivare och bli en attraktivare arbetsplats, öka medarbetarnas engagemang, underlätta rekrytering och/eller minska personalomsättningen.

Långsiktigt

Långsiktigt

Här belönas bidrag med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen. För att tävla med ett bidrag i Långsiktigt krävs att det har haft en tidscykel på minst tre år. Tidigare bidrag som har vunnit i Långsiktigt kan vara med och tävla igen förutsatt att det är en ny tidsperiod som bidraget tävlar med.