Vinnare Ideellt & Välgörenhet 2022

100W

Bara 403 dagar kvar

Annonsör: Barncancerfonden

Byrå: Garbergs/Carat

Juryns motivering
Genom att vända perspektivet på vad förväntansfull nedräkning kan innebära lyckades man med stark emotionell kommunikation knyta ihop den för gåvor så viktiga julen med sitt ändamål, och därmed nå aldrig tidigare nådda nivåer för både varumärkesmått som insamling.

Summering
Julen är en historiskt utmanande och konkurrensutsatt period för välgörenhetsorganisationer. Julen 2021 var dessutom samhället i ett slags fortsatt beredskapsläge för Covid.

Trots nedtonade förhoppningar om att nå givarna den här julen lyckades Barncancerfonden slå rekord efter rekord. Kampanjen vände historiskt svåra förutsättningar till historiskt starka effekter och resultat.

Reklamerinran 57% – All Time High
År 2020 låg Barncancerfonden, trots Covid, på en hög reklamerinran bland välgörenhetsorganisationer. År 2021 ökade resultatet med otroliga 19 procentenheter!
Jul 2020: 38%
Jul 2021: 57%

Observation 65% – All Time High
+23 procentenheter jmf med benchmark. Effekten är långt över snittet i Dentsu Data Labs referensdatbas för kampanjer med liknande budgetar.
DDL Benchmark: 42%
Jul 2021: 65%

Avsändaridentitet 82% – All Time High
+36 procentenheter jmf med benchmark. Effekten är långt över snittet i Dentsu Data Labs referensdatabas.
DDL Benchmark: 46%
Jul 2021: 82%

Budskapsförståelse 88% – All Time High
+25 procentenheter jmf med kampanjen året innan. En kraftig ökning från jämförbara förutsättningar.
Jul 2020: 53%
Jul 2021: 88%

Liking 75% – All Time High
+26 procentenheter jmf med benchmark. Effekten är långt över snittet i Dentsu Data Labs refererensdatabas.
DDL Benchmark: 49%
Jul 2021: 75%

”Bara 403 dagar kvar” lyckades förmedla ett tydligt, gripande och relevant budskap. Kampanjen slog rekord i reklamerinran, rekord i observation, rekord i avsändarkoppling, rekord i budskapsförståelse och rekord i liking. Trots nedtonade förhoppningar ökade Barncancerfonden antalet givare med 7% under julen 2021 och slog All Time High. Aldrig någonsin tidigare har Barncancerfonden fått in fler gåvor under perioden!

Källa: Dentsu Data Labs (DDL)

Primära utmaningen
Barncancer är en fråga som må vara obegripligt stor för det drabbade barnet och familjen, men i konkurrens med krigsutbrott, naturkatastrofer och politiska världshändelser försvinner tyvärr de här till antal relativt få barnen långt ner i såväl nyhetsrapporteringen som i de sociala flödena.

Inför julen 2021 var fortfarande Covid den stora samtalspunkten i samhället. Utmaningen för Barncancerfonden var därmed dubbel i likhet med året innan. Julkampanjen behövde både ta givarkampen med de andra välgörenhetsorganisationerna och slåss om uppmärksamhen med en av världens största kriser i modern tid.

Målgrupp
Alla i Sverige med fokus på föräldrar samt mor- och farföräldrar.

Insatsens effekt
Givet konkurrensen och Covid såg det ut att bli ett utmanande år för insamlingen till barncancerforskningen. För att bryta igenom och nå fram bestämde vi oss för att överraska med en ny infallsvinkel i kommunikationen.

Eftersom det handlade om jul sökte vi en kreativ ingång som var både emotionellt gripande och kontextuellt stark. Lösningen blev att prata om de långa behandlingstiderna som barn och familjer tvingas hantera och leva med, vare sig det är en vanlig dag mitt i veckan eller julafton.

Kampanjen ””Bara 403 dagar kvar”” gav ett nytt perspektiv på julen och julfirandet. Samtidigt som barn och familjer runt om i Sverige påbörjade den sedvanliga nedräkningen till julafton, påbörjade Sadeen och Nadim sina nedräkningar till sista behandlingsdagen.

Den kreativa idén, rubrikerna och bilderna på de väntande barnen var svåra att värja sig emot. Det var trots allt en tid som för de allra flesta handlade om att planera julbord, handla julklappar och räkna dagar till julafton.

Det nya kreativa greppet och det, för givarna, nya perspektivet på barncancerfrågan nådde hela vägen fram till givarnas hjärtan. Förhoppningarna om att göra ett godtagbart år givet förutsättningarna, eller åtmionstone inte minska för mycket, kom att ändras till rekordresultat inom flera prioriterade KPI:er.

Tack vare kampanjen ””Bara 403 dagar kvar”” slog Barncancerfonden All Time High i antal gåvor för perioden. Kampanjen var därmed en starkt bidragande faktor till att man samlade in över en halv miljard på helåret.

Arbetsgrupp
Barncancerfonden
Michel Brygiewicz, Marknadschef
Anne Bergsten, Kreativ chef Inhouse och varumärke
Johnny F Kroneld, Enhetschef kampanj och event
Jonas Anghammar, Projektledare

Kommunikationsbyrå Garbergs
Art Director, Mattias Dahlqvist
Copywriter, Fredrik Sundqvist/Lina Bergman
Formgivare, Rasmus Asp
Original, Rasmus Asp
Projektledare, Mehrnaz Bejne
Produktionsledare, Birgitta Bergström
Byråproducent, Birgitta Bergström
Motion designer, Maja Nylund
Edit, Anna Hugosson
Motion creative/edit, Iris Rylander/ Najeb Alkabar
DOP/director/edit Behind the Scene, Anna Hugosson
Praktikanter, Alhagi Njie, Erica Hungler, Smilla Luuk

Mediabyrå Carat
Client director, Evelina Dahlman
Head of Strategy, Petter Janbell

Produktinspartners
Agentur, LundLund
Fotograf, Peter Gehrke
Bildarbete, Linjepunkt
Retuscher & repro, BT Studios
Grading, Linjepunkt
Musik och ljud, Redpipe

Tack också till
Ryska Posten
Gast Catering
Maria Montti
Madeleine Mårtensson/ LundLund
Delight Studios
Budwheels
Ljud&Bild Media

Och ett extra tack till Nadim och Sadeen med familjer

75W

Partiblomman

Annonsör: Majblomman

Byrå: Forsman & Bodenfors

Juryns motivering
Genom att sätta sitt varumärke i en ny kontext på ett vaket sätt skapades både uppmärksamhet och engagemang för frågan på alla nivåer i samhället. Resultatet blev att insamlingen ökade trefaldigt och att relevansen för varumärket också vidgades in i andra perioder på året.

Summering
Tack vare Partiblomman fick vi upp frågan om barnfattigdom på agendan både hos allmänheten och politiker.

Trots att vi befann oss mitt i brinnande valslutspurt gjorde insatsen att frågan om barnfattigdom lyftes och bröt igenom bruset. Vi kunde påvisa att vår kommunikation uppnått våra mål att driva engagemang, aktualisera frågan om barnfattigdom samt göra vår organisation relevant utöver vår stora säljperiod. Allt detta på ett sätt som saknar motstycke för oss på Majblomman.

Engagemanget på våra egna kanaler ökade något otroligt. Vi lyckades få en förtjänad media som vida överträffar det vi normalt brukar få och därmed även kunnat nå stora delar av vår målgrupp. Detta trots en nästintill obefintlig mediabudget!

Den liking och spridning vi lyckades skapa med Partiblomman ledde till att vi fick uppmärksamhet som gjorde att folk engagerade sig i frågan. Vi såg en stor ökning i besöken till vår hemsida och webbshop vilket i sin tur resulterade i en högre insamling.

Inte minst lyckades vi nå de med störst makt att förändra. Att ha fått gehör av samtliga partier i en tid då de är extremt svårnådda och dessutom sett att kampanjen spridits av högt uppsatta politiker är något vi oerhört stolta över. Men viktigast av allt började frågan om barnfattigdom lyftas i valdebatten.

Slutligen väckte kampanjen en enorm stolthet internt. Både anställda och volontärer uttryckte att Partiblomman hjälpte dem få gehör för organisationens kärnfråga och ökade stoltheten att arbeta för Majblomman.

Allt detta så att inget barn ska behöva uppleva fattigdom.

Primära utmaningen
Vi, Majblomman, är en barnrättsorganisation som fokuserar på barnfattigdom i Sverige. Vi är kända för våra majblommor som barn säljer under våren, något som folk oftast associarerar vår verksamhet med. Trots detta är frågan om barnfattigdom ständigt relevant, året om, eftersom 1 av 10 barn i Sveriges idag växer upp i fattigdom.

Vi har dock en utmaning att driva engagemang och
insamling utöver april när barn är ute och säljer samt under maj-juni är majblomman säljs i butiker. Därför behöver vi hitta fler tillfällen på året då frågan kan lyftas, inte minst då en stor del av vår verksamhet går ut på att bedriva påverkansarbete så att fler instanser jobbar med oss för att motverka barnfattigdomen som råder i landet.

Målet med denna kampanj var att **driva engagemang och sätta frågan om barnfattigdom på kartan, samt göra vår organisation relevant en annan del av året** (då barnen inte är ute och säljer). Helt enkelt att **få fler att tycka att barnfattigdom är en viktig fråga.**

Målgrupp
Allmänheten i Sverige, partiledare och politiker.

Insatsens effekt
Vår insats gav stor effekt eftersom vi lyckades skapa engagemang kring barnfattigdom och göra oss relevanta utanför vår egentliga säljperiod på ett för oss helt nytt sätt.

Den primära faktorn till att vår insats fick såpass stor framgång var eftersom vi lyckades associera Majblommans varumärke och vår ikoniska blomsymbol med en extremt relevant händelse under september månad. Nämligen valdebatten och det stundande riksdagsvalet. Genom att ta fasta på valet och väcka frågan om barnfattigdom gjorde vi oss uppmärksammade och aktuella hela vägen fram till valdagen. Insatsen medförde också en stor insamlingsökning jämfört med samma tidsperiod föregående år.

För oss som barnrättsorganisation har denna insats gjort en enorm skillnad. Vi uppnådde ett stort engagemang hos allmänheten och fick gehör från politikerna på ett sätt vi tidigare aldrig upplevt.

Arbetsgrupp
Client: Majblomman
Advertisers Supervisor: Åse Henell
Press and Public Affairs: Liv Sandell-Major
Art Director: Åse Ahlström
Kommunikatör: Viktor Dahlgren

Creative Agency: Forsman & Bodenfors
Account Supervisor: Ann Spennare
Account Manager: Ewa Edlund
Art Director: Johanna Landberg, Julia Holtback Yeter, Sophia Lindholm
Copywriter: Daga Simonsson
PR-strategist: Samuel Danofsky
Designer: Chanelle Kazemi
Planner: Anita Rafiei
Content Creative: Alexander Olsson Nelin
Sound Artist: Karl Risenfors

50W

Skins for charity

Annonsör: Ronald McDonald Barnfond

Byrå: NORD DDB Stockholm

Juryns motivering
Genom att möta en ny målgrupp i deras egen miljö som gamers och erbjuda ett både skräddarsytt och naturligt sätt för dem att stödja verksamheten lyckades man skapa förträfflig uppmärksamhet, engagemang och helt nya gåvor i form av auktionsintäkter.

Summering
Ronald McDonald Barnfond är en ideell stiftelse som finansierar byggandet av sjukhusnära hem för familjer med svårt sjuka barn. Men hur bryter man igenom under jul då andra, mer kända, välgörenhetsorganisationer kommunicerar?

Ronald McDonald Barnfond valde att ta fasta på det många barn på husen spenderar sin tid med för att tänka på annat: gaming.

Så vi samarbetade med några av Sveriges största E-sportstjärnor som donerade skins, kosmetiska föremål i spel, och auktionerade dessa på Stockholms Auktionsverk för att vinna gamers hjärtan.

Vi fick över 10 miljoner förtjänade impressions, över 40 gamers kom till Stockholms auktionsverk, skinsen såldes 274% över marknadsvärdet och Swish-donationerna ökade med 660%.

Ett viktigt bidrag så Ronald McDonald Barnfond kan bygga fler sjukhusnära hem.

Primära utmaningen
Ronald McDonald Barnfond är en ideell stiftelse som finansierar byggandet av sjukhusnära hem för familjer med svårt sjuka barn. Barnfonden startades på initiativ av Paul Lederhausen som tog McDonald’s till Sverige.

Som ideell organisation är det svårt att bryta igenom, inte minst med tanke på att det finns många behjärtansvärda initiativ och organisationer som vill få in donationer för sina välgörande ändamål. Ännu svårare att bryta igenom för att få donationer är det under jul då flest organisationer kommunicerar och detta var utmaningen vi behövde adressera. Då Barnfonden inte har resurser för stora reklamkampanjer behövde vi landa i en lösning som skulle skapa förtjänad uppmärksamhet.

Medan andra och större ideella organisationer som har muskler att mäta sina initiativ har Ronald McDonald Barnfond inte resurser att göra reklam- eller varumärkesmätningar, vilket var anledningen till att deras enda målsättning är att öka donationerna till Ronald McDonald Barnfond så att de kan bygga fler sjukhusnära hem.

Målgrupp
Ronald McDonald Barnfond är en ideell stiftelse som finansierar byggandet av sjukhusnära hem för familjer med svårt sjuka barn. Därmed har varumärket en bred målgrupp för att maximera donationer. Men då de inte har så stora resurser valde vi att för denna kampanjen aktivera en mindre och ny målgrupp: gamers.

Insatsens effekt
För att säkerställa att vi skulle få förtjänad uppmärksamhet för RMBF behövde vi ha en snävare engagemangsmålgrupp för själva idén – först på så sätt skulle engagemanget i den snävare målgruppen idén skapar kunna sprida sig till övriga communities och Sverige i stort.

På Ronald McDonald Hus får familjerna en vardag när livet är som svårast. Och på sistone har gaming blivit en allt större del av denna vardag. TV- och datorspel ger barnen en möjlighet att både koppla upp och koppla bort och är hur de umgås med sina kompisar och håller kontakten, även under en svår period.

Så, vi samarbetade med några av Sveriges största E-sportstjärnor i årets insamlingskampanj. Delvis för att nå en helt ny målgrupp men också för att göra något oväntat som skapar förtjänad uppmärksamhet och donationer till RMBF.

I några av de populära spelen finns Skins, kosmetiska föremål som säljs och byts mellan spelare och samlare. Med donationer från CS:GO-stjärnor fick vi skins vi kunde sälja där intäkterna oavkortat gick till RMBF. Dessa skins är eftertraktade i gaming-communityt och kan enklast jämföras med kända fotbollsspelares skor.

Men vi stannade inte där. Vi samarbetade också med världens äldsta auktionsverk, Stockholms Auktionsverk, och anordnade en välgörenhetsauktion. Här sålde vi de eftertraktade skinsen till högstbjudande baserat på proveniens och raritet, precis som allt annat som säljs på Stockholms Auktionsverk.

Baserat på detta oväntade samarbete skapade vi en integrerad kampanj och E-sportprofilerna pratade om donerade skins i sina kanaler och informerade om när och var människor kunde buda.

Arbetsgrupp
NORD DDB
CCO/CEO – Andreas Dahlqvist
Senior Client Director – Jens Welin
Client Director – Jeanette Ytterman
Client Manager – Stina Nyberg
Creative Lead/Art Director – Joel Ekstrand
Creative Lead/Copywriter – Petter Dixelius
Art Director – Sofia Nordström
Copywriter – Johan Leborg
Creative Producer- Tobias Bergenwall
Client Director & Strategy Lead- Jesper Andersson
Digital Client Director -Christoffer Åhlund
Digital Client Manager – Victor Söderblom
Designer – Patrik Cederlind
3D-Artist- Beau Roberts
Community Manager -Nardos Tekle
Social Media & Content Creative -Mirjana Stanicis, Alexander Olsson Nelin, Sofie Hammers
PR – Aynur Isayeva
Illustrator & Animation -Nico Knudsen

McDonald’s
Marketing Director – Staffan Ekstam
Brand Manager – Susanne Rydjer
Digital Campaign Manager – Johan Tennbäck
Media & Customer Experience Manager -Michael Bognäs
Marketing Manager- Sofie Lager

Ronald McDonald Barnfond
Generalsekreterare – Lisa Palm Danielsson

Stockholms Auktionverk
Chief Marketing Officer- Dev Malhotra

Eventbyrå- The Scenery
Mediabyrå- OMD
PR-byrå- Prime Weber Shandwick

Tillbaka till vinnarsidan

Partners

JCDecaux

Produktionspartners