Vinnare Internationellt 2021

I den här kategorin delades 100W ut.

100W

Göteborg Film Festival – Isolated Cinema

Annonsör: Göteborg Film Festival

Byrå: Stendahls

Juryns motivering
I tider då en pandemi lamslog världen kastades alla spelregler om. Varumärket har genom genialisk kreativitet lyckats dra nytta av digitaliseringen och skapa ett enormt internationellt brus. Årets 100-wattare går från att vara en välrenommerad aktör i Sverige till en självklar spelare internationellt.

Summering
Målet med Isolated Cinema var att få internationell nyhetsmedia att uppmärksamma Göteborg Film Festival. Och genom deras reportage nå fram och påverka Filmbranchen samt därefter filmpubliken.

Resultatet har varit så enastående att det varit svårt att ta till sig. Vissa sk. branschexperter i reklambranchen ifrågasatte t o m trovärdigheten i de siffror Meltwater levererade vilket ledde till en intressant debatt i Resumé.

Men med 7 artiklar på CNN’s förstasida, medverkan i The Late Show med James Corden i Amerikansk TV och artiklar & TV-inslag i Svensk, Engelsk, Tysk, Fransk, Rysk, Australiensisk, Brasiliansk, Amerikansk och nästan all annan press i alla världsdelar har alla förväntningar som ledningen för filmfestivalen haft överträffats.

Siffror från kampanjen Isolated Cinema:
8,5 miljarder media impressions.
3 000 artiklar/inslag från över 70 länder
650 miljoner sek i uppskattat medievärde

Effekterna av detta är flera, några exempel;
– 12 000 ansökningar från 65 länder kring att bli den lyckliga vinnaren som fick tillbringa 1 vecka på en öde ö för att titta på film.
– Filmpubliken ökade med 265% (från 160 000 till 425 000)
– 40 000 helt nya unika besökare.
– Mängder med nya kontaktytor till journalister och filmfolk över hela världen har tagits, visionen att bli en festival där allt större filmer premiärvisas är på väg att uppfyllas.

Primära utmaningen
Filmbranschen är mitt i ett stort skifte, streamingtjänster innebär ett stort hot mot själva biobesöket som upplevelse. Göteborg Film Festival ville göra något som NetFlix och playkanaler inte kan konkurrera med. Skapa filmupplevelser, både on-line och offline, utöver vad dessa kan erbjuda. Inför 2020 års festival ställdes detta ytterligare på sin spets när de fysiska biobesöken plötsligt blev helt omöjliga att ens genomföra.

Frågor ställdes;
– Hur kan vi skapa en filmupplevelse som skapar så mycket närvaro och nerv som möjligt i ditt eget vardagsrum? Går det att vara en del av festivalen on-line?
– Och hur kan vi ens nå vårt mål på lika stora publiksiffror som föregående år?

Årets festivaltema var Sociala distanser. Och kampanjen för årets festival behövde tagga i detta ämne……

Målgrupp
1. Marknadsföringen riktade sig främst till internationell nyhetsmedia.
2. Genom medias nyhetsrapportering nådde vi fram till filmbranschen (filmkritiker, filmbolag och journalister som bevakar Filmfestivaler och populärkultur världen över)
3. Via alla reportage i media nådde vi även fram till filmpubliken (både fysiska besökare och de som streamar våra filmer)

Insatsens effekter
Förståelsen och modet att genomföra det som krävs för att internationell media skall intressera sig för en ganska liten filmfestival i Sveriges har varit helt avgörande för att nå den enorma genomslag vi uppnått varje gång under de år vi arbetet med konceptet ””Unlimited””.

Konkurrensen om medias uppmärksamhet är förstås knivskarp men med vårt koncept som syftar till att skapa ””En filmupplevelse utöver det vanliga”” har vi nått ut varje år.

Ambitionen har varit att skapa en upplevelse som inte alla biobesökare vågar medverka i, att ha en tydlig ””Do you dare-trigger””. Något som media gillar att skriva om. Något som blir intressant för deras läsare.

Arbetsgrupp
Stendahls, Alexander Skoglund, Art Director
Stendahls, Eva Råberg, Copy
Stendahls, Daniel Fasth, Copy
Stendahls, Ruben Widin Dahlström, Art Director
Stendahls, Martin Cedergren, CCO
Stendahls, Peter Ohlsson, Client Director
Is This It, John Boisen & Björn Fävremark, Directors
Tussilago, Robert Danielsson & Theo Gabay, Producers
Fredrik Sellergren, DOP
Hannes Johansson, Focus puller
Adam Hinsch, Drone operator
Jonas Gramming, VFX supervisor
Marcus Holst & Eric Ljunglöf, VFX Artists
Jacob Sundström, Storyboard
BF/X, Soundtrack
Andreas Mellkvist, Sound Design
Julia Forsell, Skådespelare
Manifest PR, Johanna Svantesson, PR-konsult
Manifest PR, Annika Svahn, PR-strateg
Studio Mint, Karl Vestklev, Retusch
Henrik Trygg, Foto
Göteborg Film Festival, Karl Svedung, Marknadschef
Göteborg Film Festival, Mirja Wester, VD
Göteborg Film Festival, Jonas Holmberg, Kreativ chef
Göteborg Film Festival, Andreas Degerhammar, Kommunikationschef
Göteborg Film Festival, Nanna Jamshidi, Press Coordinator
Göteborg Film Festival, Anton Romanus, Project Manager
Göteborg Film Festival, Johanna Wingstrand, Copywriter
Göteborg Film Festival, Jussi Öhrvall, Art Director
Göteborg Film Festival, Emma Rygielski, Event
Göteborg Film Festival, Erik Toresson Hellqvist, Production Manager

Göteborg Film Festival - Isolated Cinema
Tillbaka till vinnarsidan

Huvudpartner

TV4 logo

Partners

Bauer Media
Google
JCDecaux
Marketing Clinic

Produktionspartners