Vinnare Långsiktigt 2022
100W
Pantamera
Annonsör: Returpack/Pantamera
Byrå: Scream/Granath
Juryns motivering
Det finns reklam som tar en så självklar plats att man inte ens tänker på den som reklam. Den blir en del av vår vardag och av det som vi alla förhåller oss till. Den suddar ut gränser mellan varumärken, underhållning och popkultur. Årets 100-wattare levererar den typen av kommunikation om och om och om igen. Det är imponerande och minst sagt väldigt effektfullt. En värdig vinnare i en mycket tuff finalomgång som får oss alla att trallande, nynnandes och med ett garv vilja panta mera och mera och mera.
Summering
Genom att bibehålla koncept och den tydliga målsättningen att påverka målgruppens attityder till pant med hjälp av musik och humor som ger något tillbaka till målgruppen, har Pantamera lyckats skapa bättre resultat år efter år.
Inte bara när det kommer till hur kampanjerna tas emot, utan även i en faktiskt effekt genom att allt fler burkar och PET-flaskor pantas.
Med hjälp av ständig utveckling i medieval, och aktiveringar kring konceptet samt en anpassning till utvecklingen i mediekonsumtion och populärkultur har vi fortsatt vara relevanta för den unga målgruppen.
**Kampanjmätningar med resultat långt över referens**
61 % gillar kampanjen i alla åldrar jämt fördelat (ref 47%)
Tydligt genomslag på vilja att panta 73 % säger att de kommer att panta.
63 % i målgruppen unga vuxna säger att Pantamera Humor haft en positiv inverkan på deras attityd till pant.
På frågan om de kommer att panta i den unga målgruppen ser vi tydliga skillnader som visar att det vi gör ger effekt. 80 % instämmer bland de som känner till Pantamera Humor vs 65 % bland de som inte instämmer. (Källa: Nepa)
**Pantgrad högre än någonsin**
På helårsbasis har vi gått från 84,5 % (2018) till 88,2 % (2021). Vilket motsvarar över 2,4 miljarder pantade flaskor och burkar!
Pantgraden på små förpackningar ex, liten PET-flaska, som konsumeras mer on-the-go och av unga har pantgraden gått upp från 71,2 % (2018) till 77,4 % (2022) ett rejält kliv uppåt. (Källa Returpack)
Det är tydligt att vi genom vår kommunikation och tydliga koncept skapar igenkänning och påverkar attityder och pantgrad!
Primära utmaningen
Perioden vi tittar på här är 2018-2022, då det långsiktiga konceptet med musik och humor som två huvudbärare varit centrala.
Den primära utmaningen är att öka antalet pantade burkar och flaskor från redan höga siffror på runt 85 % (2018) och närma oss Naturvårdsverkets långsiktiga mål på att 90 % av alla burkar och pet-flaskor som säljs ska återvinnas.
Pantamera har sedan många år tillbaka insett att detta mål inte uppnås med hjälp av pekpinnar, förbud och förmaningar. Därför är utmaningen och målsättningen med kommunikationsinsatserna att förstärka den positiva attityden och viljan att panta samt öka förståelsen för hur positivt pantning inverkar på miljön.
Kort sagt både mål kring förstärka positiva attityder och vilja att panta, ökad kunskap och ett beteendemål i form av ökad pantningsgrad.
Målgrupp
Pantamera har behov att kommunicera med alla som konsumerar dryck i burk eller pet-flaska.
Unga vuxna, storkonsumenter av dryck utanför hemmet i mindre förpackningar, är den målgrupp pantar minst. Det gör dem till en prioriterad målgrupp, parallellt med hela befolkningen.
Insatsens effekt
Att bibehålla samma koncept men ständigt förnya sig och hitta nya sätt att prata med målgruppen är nyckeln till vår framgång. Detta tillsammans med Pantameras ständiga rättesnöre – att agera utan pekpinnar och förmaningar – och istället ge tillbaka och skapa kommunikation som målgruppen verkligen tycker om.
Under flera år har våra insatser kopplats kring två tydliga områden, musik och humor.
**Musiken**
Pantamera-låten har tolkats av en mångfald av artister och genres, allt från The Arc, Linda Pira, Det vet du, Idolerna och Kaliffa till Movits & Pugh Rogerfeldt, Rolandz (med Robert Gustafsson) och nu senast artisten Myra Granberg. Genom ett återkommande koncept men med en oerhörd bredd i artister attraherar vi alla målgrupper och har skapat en nyfikenhet kring vem nästa artist ska bli. Reklam som människor längtar efter.
**Humorn**
Sommaren 2018 startades Pantamera Humor på instagram i syfte att underhålla och påverka unga människors attityder till pant. I Pantamera Humor tar vi hjälp av komiker och kreatörer för att skapa underhållning som går hem hos den yngre målgruppen – på motsvarande sätt som vi engagerar musiker och artister för att tolka Pantamera-musiken. Flera kreatörer som varit med är idag framstående underhållare som Johanna Nordström och Torbjörn Averås Skorup. Idag är Pantamera Humor så mycket mer än ett humorkonto på instagram, vi finns på TikTok, har etablerat ett Humorstipendie som ger unga komiker en boost och en Humorskola på Youtube. Genom ständig utveckling av konceptet, en snabbfotad och ombytlig redaktion med många upcoming komiker som medlemmar, har vi fortsatt vara relevanta för målgruppen.”
Arbetsgrupp
Returpack/Pantamera, Katarina Lundell, Marknadschef
Returpack/Pantamera, Lovisa Lannerstedt, Projektledare Marknad
Returpack/Pantamera, Sara Riismark, PR & Projektledare Marknad
Scream, Hans Hellgren, Client Lead
Scream, Åsa Sohl, Creative
Granath, Fredrik Espmark, CD/Planner
Granath, Maria Lamke, AD
Granath, Göran Berggard, Projektledare
Granath, Charlotte Swärd, Produktionsledare
Granath, Jens Thelfer, copywriter
Granath, Henrik Pruggler, digital strateg
Storyfire, Martin Jenefeldt, manusförfattare & regissör
Storyfire, Pelle Ohrgren, producent
75W
Barn och cancer hör inte ihop
Annonsör: Barncancerfonden
Byrå: Garbergs/Carat
Juryns motivering
Att skapa effekt över tid är något som marknadsföring i sin kärna handlar om. Juryn slås av hur marknadsföringen i detta case lyckas med hela effektkedjan från varumärke till affärsresultat – samtidigt håller man ihop idéen för hur varumärket och erbjudandet ska uttryckas över tid. Viktigast av allt är att effekten bidrar till att ännu fler som drabbas överlever och tillfrisknar. Nej, barn och cancer hör inte ihop. Grattis till Barncancerfonden.
Summering
År 2018 hade Barncancerfonden marknadens högsta givarvilja – men de faktiska gåvorna nådde inte upp till samma nivå. Det var tydligt att det fanns ett gap mellan vad givarna sa sig vilja göra och vad de faktiskt gjorde.
För att minska gapet och öka de faktiska gåvorna lanserade vi konceptet ””Barn och cancer hör inte ihop””. Ett koncept som med dess enkelhet väckte starka känslor och ökade angelägenhetsgraden för barncancerfrågan. Ett koncept som öppnade upp för oändligt många nya kreativa uttag över tid. Ett koncept som till och med i de kortaste och mest taktiska formaten berättade en emotionell historia om vad barn och familjer drabbade av cancer går igenom varje dag och som genom att driva både varumärke och taktiska budskap konverterade fler.
Resultaten och effekterna kom omedelbart i samband med lanseringen och har sedan dess vuxit sig allt starkare. Mellan 2018 (året innan konceptlanseringen) och 2021 har kampanjen tagit Barncancerfonden till helt nya nivåer utan ändrad mediabudget. Samtidigt som övriga marknaden ökade med 9%, ökade Barncancerfonden med otroliga 18%.
När man omsätter ökningen till insamlade kronor ser man att Barncancerfonden samlade in 412 miljoner kronor år 2018 (året innan konceptet lanserades) och att man tre år senare (2021) för första gången någonsin spräckte den magiska halvmiljardersgränsen och nådde 505 miljoner kronor.
Barncancerfonden har gått från sjätteplats till fjärdeplats på topplistan över faktiska gåvor och därmed minskat gapet till den höga givarviljan.
Insamling 2018: 412 miljoner kronor
Insamling 2021: 505 miljoner kronor
Källa: SIFO, Carat kampanjmätning, Barncancerfondens insamling, Giva 2021
Primära utmaningen
Om du hade 1000 kr, vilken välgörenhetsorganisation skulle du då vilja ge pengarna till? Givarvilja är en mätpunkt som används för att se hur väl olika välgörenhetsorganisationer resonerar med givarna.
År 2018 toppade Barncancerfonden listan över svenska välgörenhetsorganisationer när det gällde givarvilja. Enligt givarna var det alltså Barncancerfonden som skulle få den här fiktiva tusenlappen. Problemet och utmaningen var att Barncancerfonden bara låg på sjätteplats när det gällde faktiska gåvor. Det var alltså ett uppenbart gap mellan vad givarna sa sig vilja göra och vad de faktiskt gjorde.
Den primära utmaningen som insatsen skulle adressera var att minska det här gapet genom att bättre omsätta den höga givarviljan till faktiska gåvor/forskningspengar. För att lyckas behövde vi göra cancer till en större fiende och skapa mer emotionella historier i såväl de längre som i de kortare formaten.
Målgrupp
Alla i Sverige med fokus på föräldrar samt mor- och farföräldrar.
Insatsens effekt
Barncancer må vara en obegripligt stor fråga för det drabbade barnet och familjen, men i konkurrens med krigsutbrott, naturkatastrofer och politiska världshändelser försvinner tyvärr de här till antal relativt få barnen långt ner
i nyhetsrapporteringen och de sociala flödena.
Större hjälporganisationerna har helt enkelt fler obetalda triggers i form av mediabevakning. Barncancer får inte samma chans att synas över tid och påminna givarna. Barncancer kan inte heller jämföras med cancer hos vuxna som drabbar 60 000 årligen. Som vuxna hör vi med jämna mellanrum om personer i vår närhet som drabbas av cancer vilket löpande aktualiserar frågan.
För att minska gapet mellan givarvilja och faktiska gåvor behövde vi göra cancer till en ännu större fiende och förändra kommunikationen på ett sätt som gjorde frågan än mer aktuell och synlig över tid. Vi behövde ett kommunikationskoncept som möjliggjorde mer emotionellt gripande historier i både längre och kortare format. Ett koncept som väckte starka känslor samtidigt som det konverterade känslorna till faktiska gåvor.
Lösningen blev ””Barn och cancer hör inte ihop””. Ett koncept med en inbyggd uppmaning om att vara med och dela ordet och hålla cancer borta från barn. Ett koncept som genom dess enkelhet möjliggör emotionella berättelser till och med i kortare format. Ett koncept som möjliggör oändligt många nya uttag och som genom tydliga ””brand assets”” håller barncancerfrågan aktuell och synlig över tid.
””Barn och cancer hör inte ihop”” har genom dess utformning omdefinierat uppdelningen mellan varumärke och taktisk kommunikation och därigenom konverterat marknadens högsta givarvilja till faktiska gåvor.
Arbetsgrupp
Barncancerfonden
Michel Brygiewicz, Marknadschef
Anne Bergsten, Varumärkesansvarig
Johnny K Federley, Marknadsansvarig
Kommunikationsbyrå Garbergs
Art Director, Mattias Dahlqvist
Copywriter, Fredrik Sundqvist
Formgivare/designer, Lowe Steiner
Original, Carola Edlund
Projektledare, Mehrnaz Bejne
Produktionsledare, Birgitta Bergström
Motion creativeAnna, Hugosson
Mediabyrå Carat
Client director, Evelina Dahlman
Head of Strategy, Petter Janbell
Produktionspartners
Konceptfilm:
Produktionsbolag: Aspekt
Regissör: Linnéa Bergman
Regissör julfilm Linnea Bergman & Mårten Melinder
Exekutiv producent:Kim Buisson & Liz Dussault
Producent: Eva Tempelman
Linjeproducent: Mårten Melinder
Inspelningsledare: Sarah Grey & Pi Schäfer
Fotograf: Tim Lorentzen
Grip: Jacob Koppel
Ljudtekniker: Lars Jamesson
DIT: Can Unal
VTR: Filip Thunberg
Produktionsassistent: Joakim Sillrén
Ljussättare: Olle Molander
Scenograf:Angelica Nyman
Rekvisitör: Olivia Liska & Michella Zarevic
Mask: Madelene Söderblom
Make-up: Tereza Luyirika
Redigerare: Alexander Peri
Redigerare julfilm: Martin Zaar
Grade: Sofie Friis Borup / Company 3
Ljudmix: Fredrik Jonsäter / Chimney
Online: Rajdarn Eldorado / Chimney
Music supervisor: Jenny Ring
Dela ordet filmer
Fotograf Anders Thessing
Regi: Anders Thessing/Fredrik Sundqvist
DOP: Olof Johnsson
B-Foto: Laura Fernandez
Ljud: George Hagstrand
Grading/ Online: The Line
Online: Garbergs film, Anna Hugosson, Danielle Miltenberg
Ljud: Red Pipe
Stillbild:
Fotograf Anders Thessing
BildarbeteAnders Thessing / BT Studios