Vinnare Samhälle & Opinion 2021
100W
Call Girls
Annonsör: Talita
Byrå: Åkestam Holst NoA
Juryns motivering
Med hjärna, hjärta och ett oväntat grepp, lyckas denna vinnare ge en röst åt en grupp som allt för sällan hörs. Med tajming och fingerspetskänsla har de fått oss att lyssna på dem som verkligen har något att säga. Effekten har varit öronbedövande och förutom att ge nya perspektiv i en tung samhällsfråga, har antalet givare till organisationen ökad dramatiskt.
Summering
Talita jobbar med ett att förändra ett samhällsproblem de flesta vill blunda för – prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål. Med låg mediabudget är det svårt att nå fram med sitt budskap och därmed skapa intresse och engagemang för sin fråga. Under hösten 2020 fanns det ett perfekt tillfälle för Talita att göra sig hörda. Människor var då intresserade av att inte bara höra förövarnas perspektiv, utan också de utsatta kvinnornas. Den tajmingen, i kombination med den kreativa höjden i att använda ett grepp som för tankarna till sexköp i en motsatt kontext, resulterade i att Call Girls lyckades bryta sig igenom bruset.
Redan under det första dygnet delades kampanjen 600 gånger på sociala medier, bland annat av Zara Larsson, Peter Jöback och Miriam Bryant. Call Girls spred sig från sociala medier till traditionella och har b la uppmärksammats av The Independent, brittiska Metro, Nyhetsmorgon, SVT, P4, Ekot, Adweek, Muse by Clio, Elle, mm
Den organiska spridningen, i kombination med köpt media resulterade i att hela 80% (4,6 miljoner) målgruppen, den vuxna befolkningen nåddes av kampanjen.
Genom att lyfta de utsatta kvinnornas perspektiv genererade kampanjen intäkter till Talita, dels genom att människor ringde numret men framförallt genom att få fler månadsgivare. Detta resulterade i hela +62% högre snittintäkt januari – april 2021, i jämförelse med samma period förra året.
Tack vare den ökade intäkten kan fler kvinnor bli hjälpta ur prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål.
*Källa: Notified
Primära utmaningen
Var tioende man i Sverige har någon gång köpt sex*. Var och en av dem är någons pappa, pojkvän eller son. Med tanke på hur vanligt problemet är bör frågan om sexköp vara en nationell angelägenhet, dessvärre är så inte fallet.
Försommaren 2020 dömdes en känd profil för sexköp, vilket blev en toppnyhet bland alla stora nyhetsmedier. Men den mediala vinkeln låg alltid på förövaren medan de utsattas röster förblev tysta. Talita ville därför rikta ljuset på de som hade mest att säga till om vad gäller prostitution och människohandel för sexuella ändamål. De som utsätts gång på gång: Kvinnorna.
Talita hjälper kvinnor ut ur prostitution, pornografi och människohandel för sexuella ändamål och in i ett fungerande liv. De arbetar förebyggande, uppsökande och rehabiliterande med målet att kvinnor som utnyttjas i sexhandeln ska få en chans till ett nytt liv.
Syftet med kampanjen var att få människor att bry sig mer om frågan kring prostitution genom att lyfta ett efterlängtat perspektiv – kvinnornas. Det primära målet var att få allmänhetens uppmärksamhet och engagemang i frågan. Det fanns även en förhoppning kring att kampanjen skulle leda till ökade donationer, främst i form av månadsgivare som genererar en stabil intäkt på sikt. Så att Talita kan hjälpa fler och informera mer.
Talita står inför samma utmaning som alla andra ideella organisationer – kampen kring människor begränsade plånböcker och engagemang. Ska man göra avtryck och nå den breda massan krävs idéer med sylvass spets och kreativ höjd med potential att få förtjänad uppmärksamhet.
*: Unizon
Målgrupp
Talita riktar sig till allmänheten, inklusive företag, stiftelser och andra organisationer. Alla som kan tänka sig att stötta verksamheten är av intresse att nå.
Givet den minimala mediebudget vi hade var det givetvis även en förhoppning att nå ut till media och influencers, för att öka vårt förtjänade mediautrymme.
Insatsens effekter
Under hösten 2020, ett par månader efter det uppmärksammade fallet med profilen som dömdes för sexköp, blev frågan åter aktuell. Detta då nämnda profil började synas på sociala medier efter en tids frånvaro. Det mediala fokuset låg dock fortfarande primärt på förövaren medan de utsatta var tysta. Det mediala hålet fyllde Talita med 0939-1915, en ny sorts call girl-tjänst där kvinnor som blivit utnyttjade i sexhandeln får göra sina röster hörda.
Efter djupintervjuer med sex kvinnor, från fyra olika nationaliteter, kondenserade vi deras livsöden till korta, tunga och kärnfulla berättelser från den verklighet som ofta gömmer sig bakom gatuprostitutionen och sexannonserna. Audio-tjänsten förpackades som en klassisk telefontjänst där vi gav det gamla begreppet call girls en helt ny innebörd. De som ringer numret möts av en inspelad telefonvärd som uppmanar till att välja ett namn. Bakom varje namn finns en inspelad berättelse med riktiga erfarenheter som tidigare prostituerade upplevt. De synliggör de trauman, tvång och utsatthet som kantar livet i prostitution. Kvinnorna fick dela sin verklighet som den var, helt och hållet utan krusiduller.
Denna råhet, i kombination med tajmingen och det oväntade greppet, att använda ett känt grepp i sexköpskategorin (Call Girls) med Talita som avsändare, lyckades vi bryta igenom bruset och engagera på bred front.
Arbetsgrupp
Åkestam Holst NoA, Magnus Jakobsson, CCO
Åkestam Holst NoA, Noah Bramme, Copywriter
Åkestam Holst NoA, Andreas Karlsson, Art Director
Åkestam Holst NoA, Sindra Liebe, Strateg
Åkestam Holst NoA, Anna Nollendorfs, Produktionsledare
Åkestam Holst NoA, Sara Bellafesta, Creative Designer
Åkestam Holst NoA, Kenna Magnusson, Creative Designer
Åkestam Holst NoA, Rosanna Hagald, Social Media Manager
Åkestam Holst NoA, Adam Reuterskiöld, Copywriter
Wikberg & Frisk, Sara Wikberg, PR
Wikberg & Frisk, André Frisk, PR
Flickorna Larsson, Ljudproduktion/Inspelning/Regi
Flickorna Larsson & Smile, Casting
ACNE Film, Produktionsbolag
ACNE FILM, Daniel Wårdh, Regissör
Talita, Josephine Appelqvist, Grundare
Talita, Anna Sander, Grundare
Ben Monetto, Web Design
75W
Öppna dörren för Sveriges unga
Annonsör: McDonald’s
Byrå: NORD DDB Stockholm
Juryns motivering
Genom att sätta målgruppen i centrum har pristagaren blottat våra invanda föreställningar och fördomar mot denna grupp. Med konsekvens, uthållighet och kommunikativ skärpa, har pristagaren inte bara stärkt sitt eget varumärke som framtidens arbetsgivare, utan också givit en röst åt Sveriges unga.
Summering
Pandemin har gjort det svårare än någonsin för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Och om det inte var nog har den unga generationen också blivit utmålade av vuxna som anklagar dem för att vara ansvarslösa och egoistiska.
Så låter det när man beskriver ungdomar idag och så har det låtit sedan Aristoteles tid. För varje ung generation kommer förutfattade meningar från vuxenvärlden som stänger dörren för att komma in på arbetsmarknaden.
Som en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare vet McDonald’s att dessa uppfattningar är helt vilseledande, för McDonald’s har alltid sett bortom dessa stereotyper och gett unga ansvar och anställde 2500 ungdomar under 2021.
För att visa att McDonald’s är Stora nog att göra skillnad för Sveriges unga, lät vi en kör av ungdomar ta ordet. Och ta ton. Med en episk musikvideo skrev vi om Tommy Nilssons låt ””Öppna din dörr”” där McDonald’s uppmanade näringslivet att öppna dörren för nästa generation.
Grundad i en rapport genomsyrade kampanjen hela organisationen där McDonald’s VD blev inbjuden till Stockholms handelskammare för att prata om frågan. Branschexperter gjorde debattartiklar baserat på kampanjen och alla nyanställda hade huvudbudskapet på arbetskläderna.
Kampanjen fick hela 59% att få ett bättre intryck av McDonald’s, motsvarande en ökning om +40% jämfört med genomsnittet (42%). Detta resulterade i en högre besöksintention på +23% jämfört med genomsnittet (43%), vilket gjorde att McDonald’s hade +6,4% i försäljning och +5,5% i besök jämfört med kategorin, vilket gjorde att McDonald’s ökade marknadsandelen från 46,3% i januari 2021 till hela 51,8% i juni 2021.
Primära utmaningen
Restaurangmarknaden har utvecklats och förnyats kraftigt under de senaste åren. McDonald’s, som varit branschetta i snabbmatskategorin under decennier, började 2012 känna av en allt starkare konkurrens från andra kedjor och nyöppnade burgarställen.
Samtidigt växer sig hållbarhetstrenden allt starkare, och svenskarnas krav på matens kvalitet ökar. Parametrar som McDonald’s uppfattas underleverera på. Varumärket ses inte som modernt och storleken gör att de uppfattas som en ”amerikansk jätte” utan mänsklig värme.
Så svenskar började inte bara gå till McDonald’s mer sällan – de slutade gå helt. Samtidigt gick perceptionen om kvalitet och värde ner, två kritiska mått för besöksintention och en 5-årig negativ besökskurva stod för hörnet. McDonald’s Sverige förlorade totalt 11 miljoner besök mellan 2012-2017.
2018 lanserade därför McDonald’s konceptet Stora nog att göra skillnad. Det är en plattform som lyfter McDonald’s initiativ – små som stora – för att få svenskarna att omvärdera vad McDonald’s använder sin storlek till för att ge fler människor en bättre eftersmak av varumärket.
Under 2019 lyfte vi flertalet områden inom hållbarhet medan 2020 och 2021 skulle ha sitt fokus på människor i allmänhet och McDonald’s som arbetsgivare i synnerhet. Uppgiften var därför att på ett emotionellt sätt visa hur McDonald’s som arbetsgivare gör positiv skillnad i Sverige för att på så sätt öka besöksintentionen och få politiker och övriga näringslivet i samhället att se McDonald’s som en inspirerande ungdomsarbetsgivare.
Målgrupp
McDonald’s Sverige har 400 000 gäster varje dag och givet att cirka 60% av kundbasen är sällanköpare men frekventa besökare i kategorin, och all empirisk forskning pekar på att en räckvidds-strategi är det långsiktigt mest lönsamma, är målgruppen för McDonald’s varumärkeskommunikation alla svenskar.
Insatsens effekter
För att få människor att känna att McDonald’s som arbetsgivare gör positiv skillnad i samhället behövde vi ha en stor och mänsklig insikt att vila kommunikationen på.
Så vi tog utgångspunkt i att pandemin har gjort det svårare än någonsin för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Som ett resultat av Covid-19 är det lika många ungdomar som är arbetslösa idag som under 30-talet. Och om det, inställda studentfester och avbokade resor inte var nog har den unga generationen också blivit utmålade i media av vuxna som anklagar dem för att vara ansvarslösa och egoistiska.
Vi har alla hört det. Så låter det när man beskriver ungdomar idag och så har det låtit sedan Aristoteles tid. För varje ung generation kommer nya osmickrande förutfattade meningar från vuxenvärlden som gör det svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Som en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare vet McDonald’s att dessa förutfattade meningar är helt vilseledande. Genom åren har McDonald’s sett bortom dessa stereotyper och fortsatt att ge unga människor jobb och ansvar i unga åldrar. McDonald’s kommer ge över 10 000 unga en chans att komma in på arbetsmarknaden de närmaste åren, men McDonald’s kan inte hantera ungdomsarbetslösheten själva.
Så, för att visa att McDonald’s är Stora nog att göra skillnad för Sveriges unga, lät McDonald’s en kör av ungdomar ta ordet. Och ta ton. Med en episk musikvideo där vi skrev om Tommy Nilssons låt ””Öppna din dörr”” uppmanade McDonald’s resten av näringslivet att gå med dem och öppna dörren för nästa generation.
Arbetsgrupp
REKLAMBYRÅ
NORD DDB Andreas DahlqvistCCO
NORD DDB Jens Welin Senior Client Director
NORD DDB Jeanette Ytterman Client Director
NORD DDB StinaNyberg Client Manager
NORD DDB Petter Dixelius Copywriter
NORD DDB Joel Ekstrand Art Director
NORD DDB Johan Leborg Copywriter
NORD DDB Jesper Andersson Communication Planner
NORD DDB Linnea Berglund Planner
NORD DDB Daniel Liljas Designer
NORD DDB EdithSundberg Designer
NORD DDB Anna LisspersPrint Production Manger
NORD DDB Daniel Johansson Webdesigner
NORD DDB SusanneJohanssonPR Director
NORD DDB Alexander Olsen NelinSocial Media & Content Creative
NORD DDB SofieHammersSocial Media & Community Strategist
HOUSE AGENCY MattiasYngweByråproducent
ANNONSÖR
McDonald’s StaffanEkstam Marketing Director
McDonald’s Michael Bognäs Media Manager
McDonald’s Susanne RydjerMarketing Manager
McDonald’s Sofie LagerSenior Marketing Manager
McDonald’s JohanTennbäck Social Media Manager
PR-BYRÅ
Prime Weber Shandwick Hanna Dahlborg Strategic project manager
Prime Weber Shandwick Beata Berg senior Planner
Prime Weber Shandwick Axel Tesch senior Planner
Prime Weber Shandwick Louise Moberg Creative Director
Prime Weber Shandwick Kaspar & Petter Prinz Kreatörer
Prime Weber Shandwick Anders Pålsson Designer
Prime Weber Shandwick Erik GruvforsMediaspecialist
Prime Weber Shandwick Hampus KnutssonKey Account Manager
MEDIABYRÅ
OMD Emanuel Falsen Client Director
OMD Hildegard RodriguezClient Manager
OMD Patrik LundbergVideo
OMD Victoria Ray Print, Utomhus, Bio
OMD Patrik LundbergRadio/Audio
OMD Karin Mohlin Native/Podd
OMD Malin Guillermo Display
OMD Ylva Källén Influncer Marketing
PRODUKTIONSBOLAG
ACNE Tomas Skoging Regissör
ACNE Fredrik Skoglund Exekutiv Producent
ACNE Mats Wolgers Producent
ACNE Olle Kirchmeier Fotograf
ACNE Maja Britasdotter Östberg Produktionsledare
MUSIK Petter Winnberg, Christoffer Roth, Ulf SvedlundProducent
MUSIK André BrinkMusic Supervisor